قتل شهروندان افغانستانی از سوی پسر پادشاه انگلیس؛ برگ دیگری از جنایات جنگی ناتو

11:43 - 18 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۵۷۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افشاگری هری درباره افغانستان برگ دیگری از جنایت‌های جنگی ناتو در افغانستان است.

خبرگزاری میزان – اخیرا بخش‌هایی از کتاب «هری»، از اعضای خاندان سلطنتی انگلیس، بار دیگر جنجال به پا کرد؛ این عضو خاندان سلطنتی انگلیس در کتاب خود می‌گوید که 25 شهروند افغانستان را در جریان دو سفر خود به این کشور که به عنوان خلبان به افغانستان اعزام شده بود، به قتل رسانده است.

«هری» در بین سال‌های 2007-2008 و 2012-2013 به عنوان خلبان بالگرد به افغانستان اعزام شده و می‌گوید که در این مدت 25 شهروند افغانستانی را به قتل رسانده است.

به گزارش « wsws»، این افشاگری «هری» در حالی صورت می‌گیرد که قرار است تحقیق در مورد اتهام مربوط به قتل غیرنظامیان افغانستانی توسط نیروهای ویژه انگلیس و پنهانکاری متعاقب آن در اوایل سال 2023 آغاز شود.

«اندرو موریسون» که از سوی «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس مامور به انجام این کار شده می‌گوید تا حدی «در مورد فعالیت‌های غیرقانونی نیروهای مسلح انگلیس» و «کفایت تحقیقات بعدی در مورد چنین اتهاماتی» تحقیق و گزارش خواهد کرد.

سال 2001 و در پی حمله یازده سپتامبر، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله و در کنار نظامیان کشورهای عضو ناتو این کشور را اشغال کرد.

ارتش انگلیس نقش اصلی را در این اشغالگری ایفا کرد؛ این تهاجم آغازگر «جنگ علیه تروریسم» بود که بر اساس آن واشنگتن مدعی حق حمله پیشگیرانه به هر کشوری بود که آن را تهدیدی برای منافع جهانی خود می‎دانست و همچنین ایجاد «مکان‌های سیاه» مورد استفاده برای شکنجه و بازجویی.

تنها در افغانستان به عنوان طولانی‌ترین جنگ آمریکا قبل از خروج مفتضحانه آن در آگوست 2021، برآوردهای محافظه‌کارانه نشان می‌دهد که دستکم 175 هزار غیرنظامی از زمان تهاجم سال 2001 کشته شده‌اند.

 تعداد واقعی تلفات با احتساب مرگ و میرهای غیرمستقیم ناشی از جنگ، مانند بیماری و سرما، نزدیک به یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

کشورهای عضو ناتو در جریان این جنگ جنایات جنگی بسیاری را مرتکب شده‌اند؛ از جمله آمریکا و انگلیس که نظامیان آنها در موقعیت‌های گوناگون غیرنظامیان بسیاری را به قتل رسانده‌اند.

در سال 2022 افشا شد که نیروهای ویژه انگلیس در جریان دو ماموریت خود در افغانستان چندین غیرنظامی را به قتل رسانده‌اند.

با این وجود آمریکا و انگلیس از هرگونه تحقیقات نهادهای بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی درباره این جنایات جنگی جلوگیری کرده‌اند.

پنتاگون و همچنین ارتش انگلیس تاکنون تنها به بخش کوچکی از جنایات خود در افغانستان و کشتار و قتل غیرنظامیان اذعان کرده‌اند.

گزارش‌های بسیاری از کشتار غیرنظامیان افغانستانی از سوی نیروهای نظامی کشورهای غربی در این کشور منتشر شده است؛ در سال 2022 دادگاهی در هلند اعلام کرد تنها در پی یک حمله هوایی نظامیان این کشور در افغانستان در سال 2007 بیش از 20 غیرنظامی افغانستانی کشته شده‌اند.

موضوع دیگر در رابطه با جنایات جنگی در افغانستان، پنهانکاری ارتش‌های عضو ناتو در این زمینه است؛ به عنوان مثال ارتش انگلیس در مورد جنایت جنگی نیروهای ویژه این کشور در حالی که از موضوع اطلاع داشته اما آن را مخفی نگه داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *