ابهامات درباره سابقه جنایات جنگی آمریکا و ناتو

8:32 - 09 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۸۹۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا و ناتو در حالی جنگ روسیه و اوکراین را محکوم می‌کنند که ابهامات بسیاری درباره سابقه آنها در زمینه جنایات جنگی وجود دارد.

خبرگزاری میزان – آمریکا و ناتو جنگ روسیه و اوکراین را بارها محکوم کرده و به آن انتقاد می‌کنند اما نگاهی به گذشته حقایقی را درباره اقدامات مداخله‌جویانه آنها نشان می‌دهد.

به گزارش «الجزیره»، آمریکا برای حمله به عراق در سال 2003 به، در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی غیرقابل استفاده استناد کرده است.

این بحث وجود دارد که آیا وعده‌های «شفاهی» مقامات کشورهای عضو ناتو در اوایل دهه 1990 مبنی بر «عدم گسترش اتحاد به سمت شرق» بیانگر «تعهدات قانونی الزام‌آور» است که از آن زمان نقض شده است یا خیر.

همچنین اتهاماتی مبنی بر نقض قوانین حقوق بشری علیه اقلیت‌های روسی در اوکراین مطرح شده است.

پس از جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا با همکاری دولت‌های انگلیس، روسیه و فرانسه، دادگاه نظامی بین‌المللی را برای محاکمه سران رژیم‌های محور اروپا تأسیس کرد؛ منشور این دیوان، در 8 آگوست 1945، منتشر شد.

اگر امروز دولت آمریکا خود را بر اساس همان مبنایی که برای محاکمه در «نورنبرگ» به کار گرفت، به دلیل اقدامات انجام شده در افغانستان و عراق در سال‎‌های اخیر، محاکمه می‌کرد، حتما باید خود را محکوم کند.

اولاً در پرتو شواهد انبوهی که اکنون در دسترس همگان است، به نظر واضح می‌رسد که رهبران و مشاوران دولت آمریکا در «برنامه‌ریزی، آماده‌سازی، شروع یا به راه انداختن یک جنگ تجاوزکارانه» مشغول بوده‌اند.

به هر حال، عراق هیچ تهدیدی برای آمریکا نبود؛ این که مقامات عالی دولت آمریکا و حامیان آنها در رسانه‌های خبری و جاهای دیگر آشکارا اظهارات نادرست بسیاری برای توجیه حمله و اشغال عراق بیان کردند، مطمئنا هیچ کس را تبرئه نمی‌کند.

دوم، در پرتو شواهد گسترده‌ای که اکنون در دسترس همگان است، به نظر می‌رسد واضح است که سران آمریکا و پرسنل نظامی که در اطاعت از آنها عمل می‌کنند مرتکب «نقض قوانین یا آداب و رسوم جنگ»، از جمله «قتل جمعیت غیر نظامی در قتل یا بدرفتاری با اسیران جنگی، غارت اموال عمومی یا خصوصی، تخریب بی‌رویه شهرها، شهرک‌ها یا روستاها، یا ویرانی‌هایی که با ضرورت نظامی توجیه نمی‌شوند»، شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *