رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اسناد جنایت ارتش انگلیس در افغانستان/ کشتار ۸۰ غیرنظامی تایید شد

12:50 - 12 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۳۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسناد جنایت ارتش انگلیس در افغانستان/ کشتار ۸۰ غیرنظامی تایید شد
بر اساس سند اخیرا فاش شده، کماندو‌های انگلیسی ۸۰ غیرنظامی افغانستانی را در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به قتل رساندند.

خبرگزاری میزان – با وجود اتمام جنگ افغانستان، اسناد مربوط به جنایت‌های جنگی کشور‌های غربی در افغانستان یکی پس از دیگری منتشر می‌شوند.

به گزارش «گاردین»، سندی که شرکت حقوقی «لی دی» بر اساس افشاگری‌های پیشین دادگاه وزارت دفاع انگلیس ارائه کرد، نشان می‌دهد که سرویس هوایی ویژه این کشور (SAS)، مشهورترین واحد نیرو‌های ویژه ارتش انگلیس، ۸۰ غیرنظامی افغانستانی را در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ قتل عام کرد.

گفته می‌شود که یکی از سربازان سرویس هوایی ویژه ارتش انگلیس ۳۵ غیرنظامی افغانستانی را طی ماموریت شش ماهه خود به عنوان بخشی از سیاست ادعایی خاتمه دادن به زندگی همه مردان در سن جنگ در خانه‌هایی مورد حمله قرار داده و کشته است؛ این قتل‌ها در شرایطی انجام شده که افراد مذکور تهدیدی برای وی نبوده اند.

شرکت حقوقی «لی دی» فقط بین ژوئن ۲۰۱۱ تا می ۲۰۱۳ حدود ۲۵ مرگ مشکوک را ثبت کرد.

تخمین‌های پیشین، شمار قربانیان سرویس هوایی ویژه ارتش انگلیس را ۵۴ نفر اعلام می‌کرد، اما «لی دی» می‌گوید که تعداد بیشتری از سربازان انگلیسی و مدت طولانی تری از آن چه تصور می‌شد، درگیر این جنایت بوده اند.

بر اساس استدلال «لی دی»، شواهد معتبری از یک الگوی گسترده و سیستماتیک غیرقانونی کشتار وجود دارد.

در دسامبر گذشته، یک دادگاه تجدیدنظر در انگلیس در پی فشار‌های فزاینده متعاقب انتشار گزارش‌های تحقیقاتی مبنی بر کشتار خونسردانه غیرنظامیان افغانستانی به دست نیرو‌های سرویس ویژه هوایی انگلیس اعلام کرد که یک تحقیق قانونی را آغاز می‌کند.

بر اساس گزارش‌های پیشین سربازان انگلیسی بیش از ۶۰۰ مورد تخلف در افغانستان مرتکب شدند؛ تحقیقات در این باره با این ادعای وزارت دفاع انگلیس که هیچ مدرکی دال بر جنایت یافت نشد، بسته اعلام شد.

شرکت «لی دی» اعلام کرد که با وجود دستور صریح مبنی بر عدم حذف اسناد، شمار نامعلومی از این اسناد در سرپیچی آشکار از آن دستور حذف شدند.

پیش بینی می‌شود جلسات استماع در پاییز آغاز شود؛ در حالی که وزارت دفاع انگلیس خواهان محرمانه و غیرعلنی بودن این جلسات است، وکلا و خانواده‌های قربانیان با این امر مخالف هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *