رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افشای جزئیاتی جدید از جنایت‌های جنگی انگلیس در افغانستان

13:19 - 18 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۸۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افشای جزئیاتی جدید از جنایت‌های جنگی انگلیس در افغانستان
تحقیقاتی که از چند ماه گذشته آغاز شده، ابعادی جدید را از جنایت‌های جنگی نیرو‌های ویژه انگلیس در افغانستان آشکار می‌کند.

خبرگزاری میزان - جانی مرسر، وزیر دولت انگلیس در امور کهنه سربازان، به دنبال ایجاد چالش برای یک تصمیم قانونی است که وی را مجبور می‌کند اسامی افرادی را که اطلاعاتی در مورد جنایات جنگی نیرو‌های ویژه این کشور در افغانستان به او داده‌اند، تحویل دهد.

تحقیقات مستقل در رابطه با افغانستان که در اکتبر گذشته (مهر ماه ۱۴۰۲) در دادگاه سلطنتی لندن آغاز شد  و مرسر ماه گذشته در آن حضور یافت، شواهدی از تعداد زیادی قتل غیرقانونی انجام شده از سوی نیرو‌های ویژه انگلیس را در افغانستان و همچنین حذف تایید الکترونیکی این جنایات جنگی و سفیدشویی آن‌ها از طریق تحقیقات داخلی نیز استماع کرده است.

وزیر امور کهنه سربازان انگلیس به دادگاه گفت که معتقد است اعضای سرویس هوایی ویژه (SAS) در ده‌ها قتل غیرقانونی غیرنظامیان افغانستانی در جریان حملات شبانه بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ دست داشته‌اند.

او مکررا از ارائه اسامی چند افسر که مطالبی را به او درباره قتل غیرنظامیان از سوی نیرو‌های انگلیسی و پنهان‌کاری آن‌ها گفته بودند، خودداری کرد.

یکی از ادعا‌های مرسر این بود که او یک حساب مستقیم از یکی از اعضای سرویس ویژه انگلیس دریافت کرده که از او خواسته شده بود سلاح پرتابگر حمل کند.

این مقام انگلیسی توضیح داد که این پرتابگر‌ها از سلاح‌های غیرناتو هستند که از سوی واحد‌های نیرو‌های ویژه انگلیس حمل می‌شد و می‌توانست بر روی بدن کشته‌شدگان در هنگام ماموریت مستقر شود.

این اقدام از سوی نیرو‌های ویژه انگلیس برای توجیه قتل افراد غیرنظامی استفاده شده تا ادعا کنند قربانیان تهدیدی برای پرسنل نظامی انگلیس بوده‌اند.

مرسر به عنوان یک کهنه سرباز انگلیسی، همچنین در جلسه استماع دادگاه گفت که به تدریج از اتهامات سرویس نیرو‌های ویژه انگلیس در آخرین سفر خود به افغانستان در سال ۲۰۱۰ آگاه شده بود و سپس در سال ۲۰۱۷ پس از اینکه به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد، از سوی همکاران سابقش -یکی از افسران ارشد- دو اخطار خاص دریافت کرد.

وزیر امور کهنه سربازان دولت انگلیس ضمن امتناع از افشای نام منابع خود، به دادگاه گفت: تنها چیزی که می‌توانید به آن پایبند باشید صداقت شماست و من این کار را درباره افراد انجام خواهم داد؛ واقعیت ساده در این مرحله این است که من برای قربانی کردن آماده نیستم.

چارلز هادون کیو، رئیس تحقیقات اخیر، تصمیم مرسر را «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد و به او هشدار داد: شما باید تصمیم بگیرید که واقعا در کدام سمت هستید.

سپس چارلز هادون کیو به مرسر ۱۰ روز مهلت داد تا منابع پشت این اتهامات مطرح شده را فاش کند وگرنه ممکن است با محکومیت زندان مواجه شود. او تا ۵ آوریل (۱۷ فروردین) مهلت داشت تا از این دستور پیروی کند یا تا ۳ آوریل (۱۵ فروردین) درخواست تجدید نظر بدهد.

وزیر امور کهنه سربازان انگلیس متعاقبا درخواست تجدید نظر داده و اکنون دادگاه در حال بررسی این درخواست است.

دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، گفت که افراد باید «البته» از تحقیقات عمومی پیروی کنند، اما از اظهار نظر مشخص در مورد پرونده مرسر خودداری کرد.

به گزارش «WSWS»، مرسر یک سیاست‌مدار راست‌گراست که عمیقا در جنایات انگلیس نقش دارد؛ پس از فارغ‎التحصیلی از سندهرست در ژوئن ۲۰۰۳، به عنوان افسر در توپخانه سلطنتی مامور شد، او در ۳ دوره در اشغال افغانستان به سرکردگی آمریکا (۲۰۰۱-۲۰۲۱) به عنوان افسر رابط و آموزش با نیرو‌های افغانستانی، وابسته به یک واحد نیرو‌های ویژه و به عنوان هماهنگ کننده حملات توپخانه‌ای و هوایی در حمایت از عملیات زمینی فعالیت کرد.

گمان می‌رود که ارتش انگلیس با حذف مرگ و میر ناشی از تبانی ارتش انگلیس با گروه‌های مسلح غیرقانونی، بیش از ۳۰۰ نفر را در طول عملیات نظامی در این کشور کشته است که نیمی از آن‌ها غیرنظامیان غیرمسلح و ۶۱ نفر از آنها کودک بودند.

از عاملان این قتل‌ها تنها ۴ سرباز در هنگام انجام وظیفه در ایرلند شمالی به قتل محکوم شدند و همه آن‌ها پس از گذراندن ۲ یا ۳ سال حبس آزاد شدند و اجازه یافتند دوباره به ارتش انگلیس بپیوندند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *