اظهارات جنجالی بایدن و نژادپرستی ساختاری در جامعه آمریکا

8:24 - 18 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۵۳۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اظهارات جنجالی اخیر رئیس جمهور آمریکا بار دیگر نژادپرستی ساختاری را در این کشور آشکار کرد.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، اخیرا در سخنرانی خود در ایالت «کنتاکی»، اظهاراتی جنجالی مطرح کرد.

«بایدن»، با بیان این مطلب که به بیش از 140 کشور جهان سفر کرده‌، در عباراتی که به شکلی نامفهوم بیان می‌شوند، ادعا کرد: بقیه کشورهای جهان وصله شلوار ما هم نیستند.

این اظهارات بایدن با واکنش‌های بسیاری در جهان مواجه شد و مقامات و کارشناسان بسیاری از آن انتقاد کردند.

اما به نظر می‌رسد این اظهارات نژادپرستانه مقامات غربی تنها مختص به «بایدن» نیست؛ سال 2022 نیز «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اروپا، در اظهاراتی نژادپرستانه، مدعی شده بود که کشورهای دیگر جهان جنگل هستند.

پیش از این نیز «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنان خود درباره چند کشور آفریقایی از «چاه فاضلاب» برای توصیف این کشورها استفاده کرده بود.

این اظهارات نشان از نژادپرستی نهادینه در آمریکا و افکار متعصبانه مقامات این کشور است.

به گزارش «پاور سرچ»، نژادپرستی ساختاری در جامعه آمریکا نهادینه شده و گروه‌های اقلیت در این کشور به خصوص سیاه‌پوستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

روند سیاست‌های نژادی و قومی آمریکا در قرن‌های متمادی نه تنها به پویایی در جامعه آفریقایی-آمریکایی، بلکه به روابط بین آمریکایی‌های آفریقایی تبار و سایر گروه‌های نژادی یا قومی تاثری گذاشته است.

سوال کلیدی در جامعه سیاهپوستان مربوط به رابطه آشکار بین موفقیت مادی و دلبستگی به سیاست آمریکاست. موضوع غیرقابل تصور در روابط قومی این است که چگونه پیچیدگی فزاینده ائتلاف‌های قومی و نژادی و مسائل مربوط به سیاست‌های قومیتی بر رفتار سیاسی آفریقایی-آمریکایی تأثیر می‌گذارد.

اقلیت‎‌های آمریکایی چشم‌انداز روشنی برای کاهش این حد از نژادپرستی دارند اما امید چندانی به تحقق آن ندارند؛ بسیاری می‎گویند موسسات کلیدی آمریکا باید برای اطمینان از رفتار عادلانه بازسازی شوند.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (ACLU) با انتشار گزارشی مشترک تاکید کرده‌اند که کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل باید به دولت این کشور توصیه کند که اقدامات فوری و ملموس برای از بین بردن نژادپرستی ساختاری اتخاذ کند.

آمریکا در سال 1994 کنوانسیون بین‌المللی رفع تمامی اشکال تبعیض نژادی را تصویب کرد، با این وجود مردم این کشور در تمامی سطوح با نژادپرستی نهادینه حتی در عالی‌ترین سطوح مواجه هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *