واکنش‎ها به اظهارات نژادپرستانه بایدن/دیدگاه‌های تبعیض آمیز علیه گروه‎های نژادی و قومی

8:19 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۶۸۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اظهارات نژادپرستانه اخیر رئیس جمهور آمریکا نشات گرفته از تفکرات استعماری در این کشور است.

خبرگزاری میزان - پس از «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «باغ اروپایی‌اش»، این بار سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در کنتاکی جنجالی شد.

به گزارش «sachkhabrain»، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، که به گاف‌های کلامی خود معروف است، در سخنرانی چهارم ژانویه خود در کنتاکی به حضار «سالادی از کلمات» داد.

«بایدن» 80 ساله که در نزدیکی پل «برنت اسپنس» صحبت می‌کرد تا موفقیت خود را در تصویب بودجه زیرساختی توصیف کند، گفت: بهترین روزهای ما در آستانه است.

وی در بخشی از اظهارات خود گفت که به 140 کشور جهان سفر کرده و بقیه کشورها «وصله شلوار» آمریکا هم نیستند.

اظهارات بایدن با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده و برخی کشورها این سخنان را نشان از نژادپرستی و انحطاط اخلاقی غرب توصیف می‌کنند.

برخی از اعضای پارلمان اروپا نیز سخنان «بورل» را نشان دهنده تفکر استعماری و نواستعماری اعلام کردند.

اظهارات او واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و بارها این سوال مطرح شد که او اصلا چه گفته است.

این اظهارات بایدن نشات گرفته از تفکرات استعماری آمریکا دارد که تاریخ این کشور مملو از آن است و مقامات آمریکا همواره سعی در پنهان کردن آن دارند.

امروز این نژادپرستی در ساختار آمریکا همچنان ادمه دارد و اکثریت آمریکایی‌ها دستکم تبعیض‌هایی را علیه سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها و آسیایی‌ها در این کشور مشاهده می‌کنند.

سهم بزرگی از آمریکایی‌ها می‌گویند که دستکم علیه برخی از گروه‌ها در این کشور تبعیض وجود دارد، از جمله 80 درصد که می‌گویند تبعیض زیادی علیه سیاه‌پوستان وجود دارد، 76 درصد درباره مردم اسپانیایی تبار و 70 درصد کسانی که علیه آسیایی‌تبارها تبعیض را می‌بینند.

تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند که سیاه‌پوستان امروزه با تبعیض «بسیار» در جامعه روبرو هستند

نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند که تبعیض «بسیار» علیه سیاه‌پوستان وجود دارد؛ از هر ده نفر، سه نفر تبعیض زیادی را علیه اسپانیایی‌ها و آسیایی‌ها می‌بینند.

دیدگاه‌های تبعیض آمیز علیه گروه‎های نژادی و قومی به طور گسترده‌ای بر اساس نژاد و قومیت و همچنین در امتداد خطوط حزبی متفاوت است.

در حالی که اکثریت بزرگی از سفیدپوستان، اسپانیایی تبارها و بزرگسالان آسیایی آمریکایی همگی می‎گویند که سیاه‌پوستان حداقل با تبعیض روبرو هستند، سیاه‌پوستان آمریکایی به احتمال بسیار بیشتری می‌گویند که با تبعیض زیادی روبرو هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *