اعدام‌های آمریکا در سال 2022/ نژادپرستی همچنان عامل تعیین کننده

15:41 - 14 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۱۸۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی موارد اعدام در آمریکا طی سال 2022 نواقص بسیاری را در روند اجرای آنها آشکار می‌‎کند.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که این کشور نخستین حکم اعدام را در سال 2023 اجرا کرده است.

«امبر مک لافلین»، نخستین اعدامی آمریکا در سال ۲۰۲۳ است که با تزریق کُشنده در ایالت «میسوری» اعدام شد.

این زندانی ۴۹ ساله آسیب‌های مزمنی مانند سندرم جنین الکلی را در دوره کودکی تجربه کرده بود که سبب بروز آسیب‌های مغزی جدی مادام العمر برایش شدند.

شواهد و مدارک مربوط به سلامت روان و سوءاستفاده از وی در دوران کودکی به دادگاه ارائه نشدند؛ ضمن این که ایالت میسوری حکم درخواست تجدیدنظر یک دادگاه در پرونده لافلین در سال ۲۰۲۱ را نادیده گرفت.

به گزارش « deathpenalty.org»، مرکز آمریکایی اطلاع‌رسانی مجازات اعدام (DPIC)در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در آمریکا اعلام کرده که سال 2022 را می توان «سال اعدام‌های ناکارآمد»، (زمانی در «پروتکل» برای یک روش خاص اعدام، نواقصی وجود داشته باشد و یا اعدام خارج از این پروتکل صورت گیرد)، در این کشور نامید.

 این نهاد آمریکایی می‌گوید از 20 اعدام برنامه‌ریزی شده، 7 مورد مشکل‌ساز بوده است، رقم خیره‌کننده 35 درصد، این امر در نتیجه عدم تبحر اجرا کنندگان اعدام، عدم رعایت پروتکل‌ها یا نقص در خود پروتکل‌های اعدام روی داده است.

در مجموع، 18 نفر در شش ایالت آمریکا اعدام شدند؛ دو اعدام در «آلاباما»، اعدام «آلن میلر» در سپتامبر و «کنت اسمیت» در نوامبر، متوقف شد چرا که در اجرای این دو حکم اعدام، تلاش‌های مکرر تیم‌های اجرا کننده در روند اجرای حکم موجب زخمی‌شدن و آسیب به محکومان شد و در نتیجه اجرای حکم آنها متوقف شد.

طبق گزارش DPIC، این دو اعدام ناموفق، پس از اعدام در ماه جولای 2022 انجام شد که طی آن اعدام «جو جیمز»، سه ساعت به طول انجامید؛ این طولانی‌ترین اعدام ناموفق با تزریق مرگبار در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

آلاباما تنها ایالت آمریکا در اعدام ناموفق نبوده و «آریزونا و تگزاس» نیز به دلیل عدم موفقیت در تزریق کشنده مجبور شدند اجرام احکام اعدام را متوقف کنند و یا به تاخیر بیندازند.

علاوه بر این ایالت‌های «آلاباما، آیداهو، اوهایو، تنسی و کارولینای جنوبی» نیز اجرای احکام اعدام خود را به دلیل ناتوانی در پیروی از پروتکل‌های اعدام متوقف کردند.

گزارش مرکز اطلاع‌رسانی اعدام‌های آمریکا نشان داد که نژادپرستی همچنان عاملی برای محکوم شدن به اعدام در آمریکا بوده است؛ هشت نفر از 18 اعدام شده در سال 2022 رنگین‌پوست بودند و پنج نفر از این هشت نفر به کشتن قربانیان سفیدپوست محکوم شدند؛ علاوه بر این «اکثریت قاطع اعدام شدگان» دارای معلولیت قابل توجهی بودند.

اما همانطور که در تمام موارد مجازات اعدام وجود دارد، اعدام‌هایی که در سال 2022 در آمریکا اجرا شدند، مسائل نگران‌کننده‌ای را در مورد عادلانه بودن آن ایجاد کردند؛ چهار نفر از افرادی که اعدام شدند از جمله «کارل وین بانتیون» 78 ساله، از آسیب‎های جسمی یا ذهنی یا سابقه آسیب‎های دوران کودکی رنج می‎بردند، در حالی که دو نفر دیگر بی‌گناه بودند.

این نهاد آمریکایی همچنین می‎گوید که اعدام‌ها «به طور نامتناسبی برای افراد رنگین‌پوست اعمال می‌شود»؛ بر اساس این گزارش، بیش از 70 درصد از کسانی که در پنج سال گذشته در آمریکا به اعدام محکوم شده‌اند رنگین‌پوست بودند و در برخی ایالات «الگوهای تعصب نژادی» حتی چشمگیرتر بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *