وزیر امور خارجه: پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی با همکاری قوه قضاییه ادامه دارد/فرمانده کل سپاه: کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی بود

13:14 - 12 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۷۹۱۰
مراسم گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی با حضور مقام‌های سیاسی، قضایی و نظامی در وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر و شماری از مقام‌های وزارت امور خارجه برگزار شد.

امیرعبداللهیان در آغاز این نشست گفت: به روح بلند سردار سلیمانی عزیز و یکایک شهدای همراه وی ادای احترام می‌کنم؛ ادای احترام ویژه‎ای نیز به شهید عزیز ابومهدی المهندس از کشور دوست عراق و شهدای همراهش دارم.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: درخصوص وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی برای پیگیری حقوقی ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، در آغاز کار دولت سیزدهم یکی از دیپلمات‌ها را به عنوان مسئول پرونده ترور سردار در عرصه حقوقی و بین المللی منصوب کردیم؛ با همکاری نزدیک با قوه قضاییه و بخش حقوقی سپاه کمیته ای تشکیل شد که در چهار ماه گذشته دکتر کدخدایی به عنوان مسئول آن، قبول زحمت کرد.

وی در مورد اقدامات کمیته مذکور، اظهار کرد: آقای کدخدایی به عنوان مسئول پیگیری پرونده حقوقی ترور سردار سلیمانی مستقر شد و توانست اقدامات موثری را رقم بزند؛ ما اقدامات حقوقی و بین المللی را در مسیر دیپلماتیک سرعت بخشیدیم.

امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: اقدامات جدیدتری نیز از طریق سفارت سوئیس در تهران انجام شد و بخشی از اقدامات حقوقی را به اطلاع آمریکا رساندیم؛ دستگاه دیپلماسی برای به دست عدالت سپردن همه عاملان و آمران ترور سردار سلیمانی و تروریست‌های آمریکایی کوتاهی نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت و دستگاه قضایی ما و طرف عراقی نیز سه دور مذاکره انجام دادند؛ دور چهارم این مذاکرات هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد؛ مستندات برای ارائه در مسیر قضایی و بین المللی آماده شده و در این دور از نشست نهایی خواهد شد.

امیرعبداللهیان گفت: سردار سلیمانی در روز ترور مهمان رسمی عراق بود و نخست وزیر محترم وقت این کشور از همان ساعات اولیه ترور سردار بارها بر این موضوع صحه گذاشتند، اما برای استفاده در مجامع جهانی ما نیاز به کار مشترک داریم.

وزیر امور خارجه در مورد شخصیت سردار سلیمانی گفت: یکی از ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی از منظر کار تخصصی در دستگاه دیپلماسی، وقت گذاشتن برای موضوعات مذاکراتی بود؛ سردار سلیمانی برای یک ساعت نشست بین ایران، عراق و آمریکا بیش از ۴۰ ساعت وقت گذاشت و گاهی بیش از آن برای اعزام تیم، فرصت آنالیز در نظر می‌گرفت.

وی تاکید کرد: در عرصه دیپلماسی آداب دیپلماتیک برای سردار بسیار مهم بود؛ وی به ظرایف گفت‌وگوهای دیپلماتیک و فراتر از آن ظرایف اخلاقی توجه داشت.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری گفت: یاد و خاطره این شهید و شهدای مقاومت و مدافع حرم را که به ویژه در ماه‌های اخیر مظلومانه در یکایک شهرهای ما در نتیجه اغتشاشات به شهادت رسیدند، گرامی می‌داریم، زیرا ما امنیت خود را مدیون آن‌ها هستیم.

سردار سلامی: در دنیای امروز یک درهم تنیدگی و ادغام بین جنگ و صلح وجود دارد

سردار سلامی در مراسم سومین سالروز شهادت سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه، گفت: خداوند متعال را سپاسگزارم که امروز در این لحظه‌های سرشار از معنویت و روحانیت که بخشی از ایام سالروز شهادت فرمانده فداکار و جاودانه، مجاهد مومن، بیرقدار مقاومت در عالم اسلام و قمر منیر انقلاب اسلامی، برادر شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی است، توفیق تشرف در محضر سرداران، امرا و افسران ارشد عرصه جهاد دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور را در وزارت امور خارجه یافته ام.

وی افزود: در دنیای امروز یک درهم تنیدگی و ادغام بین جنگ و صلح وجود دارد و معمولا فضای سیاست خارجی کشورها حالتی غیربومی دارد و گاهی دوستی‌ها و دشمنی‌ها توامان می‌شود؛ عمل شما در سیاست خارجی یک جهاد مقدس است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه بیان کرد: این مراسم به واسطه تجلیل از حماسه آفرینی‌ها و شکوه مجاهدت‌های یک فرمانده بزرگ که می‌توان او را در زمره افتخارات تاریخ اسلام، یک ستاره دنباله دار تلقی کرد، برگزار می‌شود؛ کسی که از او سخن می‌گویم، تمام ناشدنی است؛ وی شهید بزرگوار ما سردار سلیمانی است که یک سیمای قرآنی دارد.

سردار سلامی در توضیح شخصیت سردار سلیمانی، گفت: سردار سلیمانی یک شخصیت کاملا تکثیرپذیر با جاذبه‌هایی فوق العاده بود؛ بهترین آرامگاه او در صحنه جنگ و خط مقدم جبهه بود؛ او هرگز عقب تر از سربازانش حرکت نکرد؛ جوانمردی و غیرت الهی در وجود او بسیار درخشان بود.

وی در بخشی دیگر گفت: کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی ما بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری گفت: ما امروز بسیار بیش از گذشته میدان تاثیر خود را از نظر قدرت بسط دادیم؛ اگر یک روز می‌توانستیم تنگه هرمز و خلیج فارس را ببندیم، اکنون دامنه قدرت ما به هزاران کیلومتر آن طرف تر بسط پیدا کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *