کنعانی: اقدامات وزارت امور خارجه در پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی با همکاری قوه قضاییه ادامه دارد/ فکر غربی‌ها برای کسب امتیازات بیشتر در مذاکرات رفع تحریم‌ها اشتباه است

10:49 - 12 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۷۴۸۷
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران گفت: امروز مصادف با سالروز شهادت پر افتخار الگوی اخلاص و عمل، قهرمان مبارزه با تروریسم و چهره بین المللی مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یار دیرین این بزرگوار شهید المهندس و دیگر یاران این دو بزرگوار است که در اقدام ناجوانمردانه دولت آمریکا و در حمله تروریستی در خاک عراق به شهادت رسیدند.

وی گفت: من می‌خواهم در ابتدای این جلسه به روح بلند سیدالشهدای مقاومت و همچنین به روح دیگر شهدای ایرانی این حادثه درود و تحیت بفرستم و متن بیانیه وزارت امور خارجه را در سومین سالگرد ترور ناجوانمردانه قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را قرائت کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه در سومین سالگرد قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم یاد و نام بلند این شهید گرانقدر را ارج می‌نهد.

ایران آماده همکاری‌های جمعی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران با ابتنا بر نگاه اصولی و سازنده به ضرورت همکاری‌های جمعی به ویژه همکاری‌های منطقه ای و تامین صلح و امنیت آمادگی همکاری با همه طرف‌ها را دارد.

وی افزود: ایران برای همکاری جهت صلح و مقابله با یکجانبه گرایی در حوزه بین المللی از هر سازوکار مشترک مبتنی بر مصالح بین المللی استقبال می‌کند؛ در این چارچوب ایران خود صاحب ایده و ابتکار است و ابتکاراتی برای صلح در سازمان ملل مطرح کرده که به تصویب هم رسیده اند؛ ایران در چارچوب‌های منطقه ای هم ابتکاراتی را داشته که مبتنی بر سیاست اصولی ایران بودند و از دیدگاه ایران بهترین راه هستند.

تبادل گفت‌وگوها با مصر ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات با مصر گفت: در حاشیه اجلاس بغداد دو در امان در چارچوب گفت‌وگوهایی که بین وزیر امور خارجه با سایر مقامات شرکت کننده در این اجلاس صورت گرفت، گفت‌وگوی کوتاهی هم با رئیس جمهور مصر انجام شد که مثبت و دارای روح توام با علاقه بود.

وی افزود: اخیرا هم گفت‌وگوهایی در سطوح دوجانبه داشتیم و چندی پیش درباره موضوعات کنسولی مشترک هم رایزنی و تبادل نظر کردیم.

کنعانی تاکید کرد: ادامه گفت‌وگوها برای حل و فصل موضوعات کنسولی دو کشور وجود دارد؛ رابطه و گفت‌وگوی دوجانبه از طریق دفاتر حفاظت منافع در تهران و قاهره همواره برقرار بوده و دو طرف مشکلی برای تبادل نظر ندارند؛ نخست وزیر عراق اخیرا اعلام کرد که آمادگی داریم جهت کمک به شکل گیری روابط به مقامات دو کشور مساعدت کنیم؛ ما از چنین ابتکارات مثبتی که به تقریب دیدگاه‌های ایران و کشورهای دیگر منطقه خاصه مصر منجر شود، استقبال می‌کنیم؛ هرگونه تحرک مثبت که به فضای مثبت جدیدی بین ایران و مصر منجر شود، از سوی ایران مورد استقبال قرار می‌گیرد.

گفت‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا مفصل بود

کنعانی همچنین گفت: اخیرا در اجلاس امان در حاشیه کنفرانس بغداد دو ملاقات‌هایی بین نمایندگان عالی رتبه کشور ما با نمایندگان اتحادیه اروپا انجام شد؛ گفت‌وگوهای انجام شده مفصل بود.

وی افزود: مذاکرات وین یکی از موضوعاتی بود که در این نشست‌ها مورد مذاکره قرار گرفت؛ این اتفاق نظر بین ما و اتحادیه اروپا وجود داشت که جمعبندی بین دو طرف و تبادل پیام‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد؛ ایران برای جمعبندی مذاکرات وین براساس پیش نویس مذاکرات که نتیجه مذاکرات سخت است، آمادگی دارد، اما همانطور که وزیر امور خارجه تاکید کرد این آمادگی دائمی نیست و توپ در زمین طرف‌های غربی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آن‌ها باید با رویکردی سازنده و واقع بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای توافق بگیرند؛ اگر طرف‌های غربی فکر می‌کنند که می‌توانند امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم‌ها کسب کنند، سخت در اشتباه هستند؛ تامین منافع ملت ایران برای ما یک اصل غیرقابل عدول است.

مواضع ما در مورد افغانستان توام با نیت خالصانه است

کنعانی درباره موضع گیری ایران درباره تحولات افغانستان گفت: دیدگاه‌های ایران درباره مسائل افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده و اظهارات رسانه ای کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور به خوبی گویای مواضع اصولی ایران بود.

وی در ادامه گفت: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به مردم این کشور و همچنین کمک به دولت فراگیر جز سیاست اصولی و مبنایی ایران است و اساسا این سیاست نقشه راه ایران برای افغانستان محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما موضع خود را درباره تحول اخیر درخصوص ممانعت از تحصیل دانشجویان دختر اعلام کردیم و مواضع ما مصلحانه و مشفقانه، توام با اراده و نیت خالصانه جهت کمک به افغانستان و مردم این کشور است؛ در ارتباط با چارچوب‌های چند جانبه ایران در هر چارچوبی که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند، فعالانه و سازنده حضور پیدا کرده و تلاش خود را ادامه می‌دهد.

راه حل مسئله سوریه سیاسی است

کنعانی در مورد سوریه گفت: ایران همواره راه حل مسئله سوریه را سیاسی و نه نظامی می‌داند و کماکان بر این موضع اصولی تاکید دارد.

وی افزود: روسیه، سوریه و ترکیه به نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم و حمایت از دولت و ملت سوریه و نیز حمایت از تمامیت ارضی این کشور و حل و فصل سوریه اذعان داشته اند؛ این کشورها به اهمیت این نقش در فرآیند موضوع سوریه اهتمام دارند.

سیاست ایران عدم مداخله در امور همسایگان است

کنعانی در مورد سیاست همسایگی ایران گفت: ایران موضع خود را درباره سیاست همسایگی اعلام کرده است؛ سیاست ایران عدم مداخله در امور همسایه‌هاست؛ ما بر ضرورت پرهیز ایراد اتهام ناروا به دیگران در مسائل داخلی کشورها تاکید می‌کنیم.

اقدامات ایران در پرونده سردار سلیمانی در سطوح مختلف ادامه دارد

کنعانی در مورد پیگیری پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی گفت: کدخدایی در ارتباط با پرونده ترور سردار شهید و همراهانشان توضیحات مبسوطی داده اند و عملکرد این کمیته را ارائه کرده اند؛ در ارتباط با اتباع چهار کشور نیز توضیحات تکمیلی را در فرصت مناسب دیگری مطرح می‌کنیم.

وی افزود: طبیعتا اقدامات ایران و دستگاه دیپلماسی با استفاده از دیگر دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه در چند سطح از جمله داخلی و بین المللی ادامه دارد.

رژیم صهیونیستی از پیامدهای اقدامات ضد ایرانی خود آگاهی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیمی که در معرض بحران‌های متراکم داخلی است، از عبارات تهدیدآمیز که بخشی از عملیات سیاسی این رژیم جهت فرافکنی و انحراف اذهان از وضعیت متزلزل و شکننده داخلی خود است، استفاده می‌کند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی درک کرده که ایران به هرگونه اقدام تجاوزکارانه این رژیم پاسخ داده است و به همین دلیل در ارتباط با تهدیدات یا اقدامات نابخردانه خود حتما به پیامدهای آن فکر می‌کند؛ دیدگاه ایران کاملا روشن است؛ اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی سابقه طولانی دارد و بنیاد و اساس این رژیم مبتنی بر جنایت علیه دیگران و جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین است؛ این اقدامات در سایه حمایت آمریکا و تعداد مشخصی از دولت‌های اروپایی صورت گرفته و می‌گیرد.

تکرار اتهام‌های واهی علیه ایران به تایید آن‌ها کمک نمی‌کند

کنعانی در مورد ادعاهای واهی تکراری درباره نقش ایران در بحران اوکراین گفت: درباره تحولات اوکراین و اتهامات علیه ایران بارها دیدگاه‌های خود را در سطوح مختلف اعلام کردیم؛ ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و تکرار اتهامات واهی علیه ایران کمکی به تایید چنین ادعایی نمی‌کند.

وی افزود: ما بارها به مقامات اوکراینی توجه دادیم که از اتهام زنی‌های بی اساس دست بردارند؛ در ارتباط با این اتهامات گفت‌وگویی بین دو طرف صورت گرفت؛ در این ارتباط تاکنون هیچ طرفی نه اوکراین و نه طرف‌های اتهام زننده نتوانستند مدرکی دال بر مشارکت ایران در جنگ اوکراین ارائه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همکاری‌های دفاعی ایران مبتنی بر مصالح مشترک و قوانین بین المللی است و سابقه این همکاری‌ها به پیش از جنگ اوکراین بر می‌گردد؛ اوکراینی‌‎ها باید از اتهام زنی‌‎های بی اساس و واهی علیه ایران دست بردارند.

گفت‌وگوهای ایران و عمان همواره مفید بوده است

کنعانی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه به عمان گفت: سفر وزیر امور خارجه به عمان در چارچوب استمرار گفت‌وگوهای دوجانبه دو کشور، تبادل نظر و رایزنی‌های منطقه ای و بین المللی صورت گرفت.

وی افزود: گفت‌وگوهای میان دو کشور همواره مفید بوده است و دو کشور دارای نگاه سیاسی و ابتکارات مشترکی در کمک به حل و فصل بحران در کشور یمن هستند؛ وزیر امور خارجه پیام کتبی رئیس جمهور را تقدیم سلطان عمان کرد؛ اساسا دو کشور موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو در حوزه‌های مورد علاقه دارند و سفر وزیر امور خارجه در این چارچوب انجام شد.

امیدواریم با کمک عراق دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان برگزار شود

کنعانی در مورد ادامه مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: فضای موجود مثبت است و می‌توان امیدوار بود این روند مبتنی بر گفت‌وگوهای ادواری در بغداد و گفت‌وگوهای مثبت میان دو وزیر خارجه ایران و عربستان در امان ادامه یابد؛ امیدواریم با کمک دولت عراق دور جدیدی از گفت‌وگوها انجام شود.

ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از سانحه هواپیمای اوکراینی را محکوم می‌کند

کنعانی در مورد روند پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: لازم است یک بار دیگر با بازماندگان حادثه دلخراش هواپیمای اوکراینی همدردی کنم؛ وزارت امور خارجه دو یادداشت از طریق وزارت خارجه اوکراین به نمایندگی از چهار کشور اوکراین، کانادا، سوئد و انگلیس دریافت کرده و بیانیه اخیر را مورد بررسی قرار داده است و پس از هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها پاسخ دقیق خود را ارائه می‌کند.

وی افزود: ایران همواره بر انجام مذاکره با هدف رسیدگی مناسب به مسئله هواپیمای اوکراینی بر موضع خود تاکید کرده و در چارچوب مقررات داخلی خود اقدامات گسترده ای را در جوانب حقوقی و … انجام داده و ابعاد کیفری موضوع پیگیری شده است؛ ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از سانحه هواپیمای اوکراینی را محکوم می‌کند و از کشورها می‌خواهد از اغراض سیاسی اجتناب کنند.

موضوع استرداد مجرمین مبنای حقوقی و قضایی دارد

کنعانی در مورد معاهده استرداد مجرمین اظهار کرد: موضوع استرداد مجرمین مبنای حقوقی و قضایی دارد و می‌تواند براساس حسن نیت و موافقتنامه‌های استرداد مجرمین میان کشورها صورت بگیرد.

ترور سردار سلیمانی را اقدام تروریستی سازمان یافته می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مسئولیت آمریکا در ترور و شهادت سردار سلیمانی گفت: ما اقدام دولت آمریکا در ترور سردار سلیمانی را اقدام تروریستی سازمان یافته تلقی می‌کنیم؛ رئیس جمهور سابق آمریکا رسما مسئولیت خود را در این ارتباط اعلام کرد.

وی افزود: طرف‌هایی در این ارتباط در اجرای ترور به آمریکا کمک کردند؛ مسئولین دولت آمریکا و رئیس جمهور وقت این کشور نقش مستقیم و غیرمستقیمی در ترور داشتند که کاملا مشخص است؛ ایران برای پیگیری این موضوع هیچ تردیدی ندارد و تعللی نخواهد کرد؛ در این ارتباط اقدامات مختلف در حال انجام است؛ ایران از همه سازوکارهای مشروع، قانونی و شناخته شده برای محاکمه مجرمین استفاده می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *