شکست نظام‌مند کانادا در رسیدگی به قتل و ناپدید شدن زنان بومی

10:16 - 12 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۷۴۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان بومی کانادا در مقایسه با دیگر گروه‌ها با نرخ بالاتری به قتل می‌رسند و یا ناپدید می‌شوند.

خبرگزاری میزان - در کانادا، آمارهای رسمی به طور پیوسته در سطح ملی قتل و ناپدید شدن زنان را مستند کرده است؛ زنان بومی به طور قابل توجهی بیشتر از زنان غیر بومی کشته می‌شوند.

به گزارش «femicideincanada»، در واقع، زنان و دختران بومی کانادا به طور کلی بیش از حد به عنوان قربانیان پدیده قتل زنان قرار می‎گیرند؛ به عنوان مثال، حدود چهار درصد از جمعیت کانادا بومی و زن هستند، اما در سال 2015 بیش از 24 درصد از قربانیان قتل را تشکیل می‌‎دادند.

این واقعیت توسط ابتکار عمل مردمی که در سال 2005 توسط انجمن زنان بومی کانادا (NWAC) راه اندازی شد، آشکار و مستند شد؛ بر اساس داده‌های این کمپین تا سال 2010، بیش از 580 زن و دختر بومی در سراسر کانادا به قتل رسیده یا ناپدید شده‌اند.

آمار رسمی نشان می‌دهد که احتمال کشته شدن آنها هشت برابر بیشتر از زنان غیربومی است.

از زمانی که پلیس سلطنتی کانادا (RCMP) تحقیق در مورد این موضوع را پس از کمپین «Sisters in Spirit» آغاز کرد، برآورد اولیه قتل زنان که توسط این ابتکار مردمی مستند شده، به هزار و 200 مورد افزایش یافته است.

پس از درخواست‌های مکرر برای تحقیق در مورد رفتار با زنان و دختران بومی، دولت کانادا تحقیق ملی در مورد زنان و دختران بومی گمشده و به قتل رسیده را در سال 2016 راه‌اندازی کرد.

ابتکار Sisters in Spirit موضوعات مختلف نظام‌مند از جمله مصونیت از مجازات بسیاری از مجرمان را برجسته کرد، مشابه آنچه در سایر مناطق جهان مستند شده است.

مطالعه آنها نشان داد که نزدیک به نیمی از پرونده‎های مربوط به زنان و دختران بومی حل نشده باقی مانده است و در حدود 40 درصد پرونده‌ها هیچ اتهامی مطرح نشده است.

صرف نظر از این موضوع، اخیرا در گزارش موقت تحقیق مشخص شده است که خطر بالای خشونت تجربه شده توسط زنان و دختران بومی، تا حد زیادی ناشی از شکست پلیس و سایر نهادهای سیستم عدالت کیفری کانادا در واکنش کافی به نیازهای زنان و دختران بومی است.

قتل زنان می‌تواند برای توصیف قتل زنان و دختران بومی نیز استفاده شود؛ با توجه به نقش خشونت نژادی و مصونیت از مجازات برخی از مرتکبین، اصطلاح «زن کشی» که در کشورهای آمریکای لاتین رایج‌تر شده است، ممکن است با توجه به اینکه مصونیت از مجازات مجرمان و واکنش‌های ناکافی دولت کانادا را نشان می‌دهد، مناسب باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *