حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال برای 650 زندانی استان بوشهر/ 620 گواهینامه مهارتی معتبر برای زندانیان صادر شد

8:00 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۹۶۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادگستری و اداره کل زندان‌های استان بوشهر در سال‌جاری با تشکیل 7 کارگاه آموزشی و تولیدی و برگزاری دوره‌های متعدد در رشته های مختلف در این کارگاه‌ها برای 650 زندانی علاقه‌مند فرصت اشتغال و درآمدزایی ایجاد کرده اند.

خبرگزاری میزان - برخی از زندانیان علت ارتکاب جرم خود را نداشتن شغل مناسب و درآمد مکفی عنوان می‌کنند برغم اینکه این امر علت موجهی برای ارتکاب جرم نیست اما در اکثر موارد عدم مهارت و برخورداری از دانش‌حرفه‌ای از عوامل بیکاری و ارتکاب جرم این افراد و حتی بازگشت مجدد آنان به زندان است.

در همین راستا حمایت از حرفه آموزی مولد و توسعه اشتغال در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و حمایت از خانواده آنان از اولویت‌های سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان در سطح کلان است و سازمان و ادارت کل و مسئولان متولی زندان‌ها در سراسر کشور در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

بر همین اساس دادگستری و اداره کل زندان‌های استان بوشهر نیز با تشکیل کارگاه‌های آموزشی و تولیدی از جمله «چرم دوزی، معرق کاری، ایجاد مجمتع‌های کشاورزی و سایت‌های پرورش میگو و...» در سال‌جاری گام موثری درحرفه‌ و مهارت‌آموزی به زندانیان و اشتغال آنان برداشته‌اند.

در سطح زندان‌های استان بوشهر 7 کارگاه آموزشی و تولیدی وجود دارد که زندانیان علاقه‌مند می‌توانند در این کارگاه‌ها در دوره‌های متعدد و رشته‌های مختلف آموزش دیده و در نهایت مشغول به فعالیت و تولید شوند.

 در 8 ماهه نخست سال‌جاری، 650 نفر از مددجویان در این کارگاه‌ها آموزش دیده و مشغول به کار و تولید شده‌اند.

با استقرار کارگاه‌های متعدد در زندانهای استان بوشهر و ارائه دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف از جمله کارگاه‌های «صنایع دستی و تولیدی» زندانیان علاوه بر آموزش در این زمینه‌ها در پایان هر دوره می توانند گواهینامه مهارتی معتبر دریافت کنند تا پس از خروج از زندان با استفاده از وامهای خود اشتغالی بتوانند برای خود فرصت شغلی ایجاد کنند.

در راستای توانمندسازی و کمک به حرفه آموزی زندانیان در رشته‌های مختلف در 8 ماهه نخست امسال 620 گواهینامه و مدرک معتبر بدون قید عنوان زندانی برای مددجویان دوره دیده صادر شده است.

با اشتغال زندانیان در مجمتع‌های کشاورزی و سایت‌های پرورش میگو نیزموجبات درآمدزایی برای زندانیان و خانواده‌های آنان فراهم شده است.

از طرفی با راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه محصولات تولیدی زندانیان در داخل و خارج از زندان، زندانیانی که در کارگاه‌ها مشغول به تولیدهستند می توانند محصولات خود را در این فروشگاه ها در معرض عموم برای فروش قرار داده و درآمد حاصل از آن را برای خود و خانواده هایشان مورد استفاده قرار دهند.

مهدی مهرانگیز در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان در استان بوشهر، اظهارکرد: یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی کاهش آمار جمعیت کیفری است ، یکی از راه‌های کاهش جمعیت کیفری توانمند سازی زندانیان و خانواده‌های آنان است که با حرفه آموزی و ایجاد بستر اشتغال به مددجویان کمک می شود تا پس از خروج از زندان نیز بتوانند مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: این امر موجب جلوگیری از بزه، تکرار مجدد جرم و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بازگشت به زندان می شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اقدامات خوب اداره کل زندان‌های استان بوشهر در زمینه حرفه آموزی و اشتغال زندانیان، افزود: زندانیان با مهارت آموزی و اشتغال علاوه بر در آمدزایی برای خانواده خود در جامعه نیز به عنوان یک کار آفرین مطرح، مشغول به فعالیت می‌شوند.

مهرانگیز با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با مراکز فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی بوشهر، گفت: این سازمان‌ها در راستای حرفه آموزی و اشتغال مددجویان با زندان‌های استان تعامل داشته و در این خصوص کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۳۳ دستگاه ماشین آلات راه‌سازی با اقدامات دادگستری بوشهر در مزایده به فروش رسید

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *