قوانین دولت فرانسه با هدف تقویت اسلام هراسی

12:46 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۰۶۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت فرانسه در سال‌های اخیر قوانینی را با بهانه‌های ادعایی تصویب کرده که هدف آنها در اصل تقویت اسلام‌هراسی بوده است.

خبرگزاری میزان – «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، که از زمان آغاز ریاست جمهوری خود اقدامات ضد اسلامی را دنبال کرده، از سال گذشته دامنه این اقدامات را افزوده است.

در سال 2021 دولت فرانسه قانون موسوم به «ضد جدایی طلبی» را به تصویب رساند، اما هدف واقعی تصویب این قانون چیست؟

به گزارش «ایمپکتر»، عدم پذیرش «تجزیه طلبی» توسط سیاستمداران فرانسوی در جناح راست در جریان انتخابات گذشته این کشور، تنش سیاسی ایجاد کرد که تبعیض نسبت به مسلمانان و سلسله مراتب نژادی را در فرانسه تشویق کرد.

از لحاظ تاریخی، مسلمانان فرانسه در معرض نمایش‌های بیگانه هراسی و نفرت از سوی فرانسوی‌هایی بوده‌اند که دیدگاه‌های محافظه کارانه‌ای در مورد دین و تنوع دارند.

علاوه بر آن، دولت فرانسه قوانین اسلام هراسی را علیه شهروندان مسلمان خود وضع کرده است، مانند قانون سال 2004 در مورد ممنوعیت نقاب و برقع در تمام مدارس و فضاهای عمومی.

بر این اساس هیچ کس نمی‌تواند در فضای عمومی لباسی بپوشد که برای پنهان کردن صورت است؛ این اقدامات می‌تواند خطری برای امنیت عمومی باشد و حداقل الزامات زندگی در جامعه را نادیده بگیرد.

جامعه مسلمان فرانسه بار روانی تجربه تعصب نژادی و تبعیض مذهبی را به دوش می‌کشد.

با افزایش تعداد مهاجران در فرانسه طی سال‌های گذشته، اسلام و مهاجرت موضوع اصلی اکثر مباحث و مبارزات سیاسی بوده است.

مسئله اسلام از دیرباز خاری در چشم نظام فرانسه بوده است؛ دیدگاه‌های راست افراطی در گفتمان عمومی در مورد جامعه مسلمانان، مهاجرت و امنیت نفوذ کرده است.

مجموعه اقدامات و قوانین این کشور در دهه‌های اخیر به دنبال محدود کردن سبک زندگی مسلمانان تحت عناوین ادعایی مبارزه با «تروریسم» و «اسلام‌گرایی» بوده است.

اتهام‌زنی به جامعه مسلمانان

به گفته «جولین تالپین»، محقق علوم سیاسی در مرکز ملی تحقیقات علمی (CNRS)، دوره ریاست جمهوری «مکرون» برای مسلمانان فرانسه «تاسفناک» بوده است؛ با تصویب قانون جدایی طلبی در تابستان 2021 این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در حالی که دولت فرانسه مدعی است هدف از این قانون تقویت سیستم سکولار فرانسه است، اما این قانون به طور ناعادلانه‌ای جامعه مسلمانان را متمایز و آزادی مذهبی را محدود می‌کند.

«جولین تالپین» گفت: ما در بحث مجلس ملی به وضوح دیدیم که هدف جامعه مسلمانان است؛ این ایده وجود دارد که یک مسئله گسترده جدایی طلبی و جامعه گرایی در جامعه وجود دارد که فرانسه باید با قوانین مبارزه کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *