چرا اروپا ماموریت نظامی خود را به نیجر منتقل کرد؟

11:27 - 03 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۶۱۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دوران استعمار ممکن است به پایان رسیده باشد، اما سیاست‌های استعماری فرانسه در مستعمرات سابقش به پایان نرسیده است.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرد که در حال ایجاد «مأموریت مشارکت نظامی» در نیجر برای حمایت از «مبارزه با تروریسم» است.

به گزارش «الجزیره»، این ماموریت ادعایی تحت فرماندهی «هروه بلژان»، فرمانده نظامی فرانسوی، سه سال به طول خواهد انجامید و حدود 27.3 میلیون یورو هزینه خواهد داشت.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا اتحادیه اروپا میلیون‌ها دلار در نیجر هزینه می‌کند؟ در حالی که بحران هزینه‌های زندگی در داخل این اتحادیه همچنان در حال افزایش است؟

با توجه به اینکه کشور هدف یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و جمعیت آن از کمک‌های اجتماعی-اقتصادی بشردوستانه بهره بیشتری می‌برد، چرا اروپا میلیون‌ها دلار را برای یک ماموریت نظامی در این کشور سرازیر می‌کند؟

پاسخ در فرانسه نهفته است، یکی از اعضای برجسته اتحادیه اروپا، که در چند سال گذشته علاقه شدیدی به تعمیق روابط خود با دولت نیجر نشان داده است. بخشی از این موضوع احتمالا به این واقعیت مربوط می‌شود که اورانیوم نیجر نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه را تامین می‌کند ؛ منبع اصلی انرژی برای این کشور در میان بحران انرژی.

دلیل دیگر ممکن است به موقعیت کلیدی نیجر به عنوان یک کشور ترانزیت برای هزاران مهاجر و پناهنده مرتبط باشد که سعی در عبور از دریای مدیترانه به عنوان مرگبارترین مرز دریایی در جهان، دارند.

هنگامی که فرانسه عملیات نظامی خود را در منطقه ساحل، به ویژه در آفریقای مرکزی در سال 2013 و در مالی در سال 2014 آغاز کرد، بسیاری از پاریس به دلیل جستجوی منافع اقتصادی عمیق‌تر در آفریقا انتقاد کردند.

کشورهای غرب آفریقا ممکن است شرکای تجاری اصلی فرانسه نباشند، اما شرکت‌های فرانسوی در بخش‌های حیاتی مانند انرژی، ارتباطات و لجستیک این کشورها فعالیت می‌کنند.

به عنوان مثال قاره آفریقا 30 درصد از تولید و 30 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را برای شرکت فرانسوی «توتال» تشکیل می‌دهد.

این امر تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا فرانسه در مستعمرات سابق به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *