موج اعتراضات در پاریس و موضوع نژادپرستی ساختاری در فرانسه

15:57 - 07 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۲۱۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بروز رویدادهایی مانند حمله مسلحانه اخیر در پاریس نشان از وجود نژادپرستی نهادینه در این کشور است.

خبرگزاری میزان – جمعه گذشته رسانه‌های فرانسه از تیراندازی در مرکز پاریس خبر دادند که در پی آن سه نفر کشته و چند نفر دیگر نیز مجروح شدند.

این تیراندازی در یک مرکز فرهنگی متعلق به کُردها در پاریس روی داد و یک مظنون 69 ساله در این رابطه از سوی پلیس بازداشت شد.

حمله با انگیزه‌های نژادپرستانه

مظنون 69 ساله فرانسوی در بازجویی‌های خود اعلام کرده بود که قصد داشته، «خارجی‌ها» را هدف قرار دهد.

مقامات قضایی فرانسه این مظنون را به قتل، اقدام به قتل به دلیل نژاد، قومیت، ملیت یا مذهب متهم کردند.

دادستان‌های پاریس که در حال تحقیق درباره این تیراندازی مرگبار در یک مرکز فرهنگی در پاریس هستند، اعلام کردند که در حال بررسی انگیزه نژادپرستانه احتمالی این حمله هستند.

اعتراضات گسترده در پاریس و برخورد خشونت‌بار پلیس

تنها ساعاتی پس از وقوع حمله مسلحانه روز جمعه گذشته در پاریس، معترضان در انتقاد از نبود امنیت در منطقه زندگی خود و عدم اقدام دولت فرانسه در این زمینه دست به تظاهرات زدند.

با شروع تظاهرات در پاریس نیروهای ضد شورش و امنیتی به محل تظاهرات اعزام شده و با معترضان درگیر شدند و پاریس بار دیگر صحنه خشونت پلیس علیه معترضان تبدیل شد.

نیروهای ضد شورش برای متفرق کردن تظاهرات دست به اقدامات خشونت باری مانند استفاده از گاز اشک‌آور و ضرب و شتم زدند.

به مدت چند روز متوالی شهروندان کرد در پاریس دست به اعتراض زده و در جریان اعتراضات چندین نفر بازداشت و یا مجروح شدند.

نژادپرستی بحرانی کلیدی در جامعه فرانسه

با وجود بروز راست افراطی، نژادپرستی هنوز به عنوان یک مشکل کلیدی در فرانسه تلقی می‌شود؛ بر اساس یک نظرسنجی جدید، تبعیض در محل کار در بخش دولتی در 14 سال گذشته در این کشور بیش از دو برابر شده است.

62 درصد از افرادی که در یک نظرسنجی اخیر در فرانسه شرکت کردند، معتقدند که مبارزه با نژادپرستی به شدت ضروری است.

این رقم در مقایسه با 59 درصد در سال 2002 و 60 درصد در سال 2012 بر اساس بررسی‎های مشابه همچنان افزایشی است.

«توماس پیر»، محقق فرانسوی که در مطالعه اخیر شرکت داشت، گفت که نژادپرستی همچنان در فرانسه یک بحران است.

وی گفت: با وجود گستردگی اقدامات انجام شده در این زمینه در سال‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد این نوع مشکلات لزوما در حال از بین رفتن باشد.

از میان افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، 26 درصد معتقدند که نژادپرستی در فرانسه «مطلقا» یک مشکل است.

درباره پاریس، پایتخت فرانسه، وضعیت حادتر به نظر می‎رسد؛ در پاریس و مناطق اطراف آن، 44 درصد از افراد شرکت‌کننده بر این عقیده هستند که نژادپرستی یک موضوع کلیدی است.

روند فزاینده نژادپرستی در این کشور به موازات خود باعث افزایش حملات نژادپرستانه در این کشور شده است؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نهاهای فرانسوی، در سال 2021 به عنوان آخرین سالی که آمار آن منتشر شده، هزار و 300 جرم با انگیزه‌های نژادپرستانه در این کشور روی داده است.

نژادپرستی در بالاترین سطوح دولتی فرانسه

نژادپرستی دیرینه در فرانسه تنها محدود به جامعه این کشور نیست و در بالاترین سطوح دولتی این کشور مشاهده می‌شود؛ حمله لفظی نژادپرستانه اخیر یکی از نمایندگان پارلمان فرانسه به همکار سیاه‌پوست خود جدیدترین مورد از این حملات است.

نماینده سیاه‌پوست پارلمان فرانسه در حالی که طی سخنانی به سیاست‌های مهاجرتی دولت این کشور انقاد می‎کرد از سوی همکار خود هدف اظهارات نژادپرسته قرار گرفت؛ «به خانه خود برگرد» لفظی بود که خطاب به یک نماینده سیاه‌پوست گفته شد و موجب به راه افتادن جنجال شد.

اما آنچه واضح است این که فرانسه و فرانسوی‌ها به کشوری بسیار مشکل‌ساز تبدیل شده‌اند که با ناامنی‌ها و ضعف‌های هویتی محاصره شده‌اند و اغلب در خیزش‌های نژادپرستانه آشکار می‌شوند.

این نژادپرستی در حال رشد است؛ با افزایش تعداد فرانسویانی که اعتماد خود را به سیستم سیاسی از دست داده‌اند و به حزب راست افراطی و ضد مهاجرت روی آورده‌اند تا «فرانسه را دوباره بزرگ کنیم» تقویت شود.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه نبض توده‌ها و خود را به سمت راست افراطی تغییر داده تا رای‌دهندگان را راضی نگه دارد؛ این امر نه تنها در ممانعت از ورود همه مراکشی‌ها به فرانسه تجلی یافته، بلکه باعث غیرانسانی کردن مهاجرانی شده که در اردوگاه پناهجویی «کاله» منتظر هستند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *