گزارش «یوراکتیو» از خشونت‌های پلیس فرانسه و آلمان

9:40 - 07 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۱۲۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‌های پلیس در فرانسه و آلمان در سال‌های اخیر ابعاد گسترده‌تری یافته است.

خبرگزاری میزان - در حالی که «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، طرح ملی جدید خود را برای حفظ نظم و قانون منتشر کرده است، عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود به «استفاده غیرقانونی از زور» توسط افسران پلیس فرانسه در تظاهرات اشاره کرد.

«ژرمی گوتیه»، جامعه شناس، در مصاحبه‌ای با EURACTIV فرانسه به این موضوع می‌پردازد که چرا این موضوع در فرانسه تکرار می‌شود.

به گزارش «یوراکتیو»، «ژرمی گوتیه»، استاد دانشگاه «استراسبورگ» و متخصص امور مربوط به پلیس فرانسه و آلمان می‌گوید که نیروی پلیس فرانسه و دفتر دادستانی این کشور از قوانین متناقض برای جریمه، دستگیری خودسرانه و محاکمه افرادی که مرتکب هیچ خشونتی نشده‌اند، استفاده کرده‌اند.

فقدان شاخص‎های استاندارد برای اندازه‌گیری استفاده از نیروی پلیس و پیامدهای آن، مقایسه بین کشورها را دشوار می‌کند.

تا آنجا که به فرانسه مربوط می‌شود، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سازمان‌های غیردولتی و روزنامه‌نگاران حاکی از خشونت غیرقابل انکار از سوی پلیس است، به‌ویژه وقتی صحبت از مدیریت پلیس بر جمعیت‌های معترض می‌شود.

از زمان آغاز جنبش «جلیقه زردها»، چهار مورد مرگ، 344 جراحت از ناحیه سر، 29 عمل جراحی و 5 مورد قطع عضو در پی خشونت‌های پلیس در فرانسه ثبت شده است.

 تظاهرکنندگان نماینده اکثر قربانیان هستند، اما خبرنگاران، دانش آموزان دبیرستانی و عابران نیز در میان قربانیان هستند.

آلمان نیز درگیری‌هایی را بین تظاهرکنندگان و پلیس تجربه کرده است؛ به عنوان مثال، در جریان اجلاس G20 در سال 2017 در هامبورگ، شدت درگیری‌ها و خسارات فیزیکی وارد شده گزارش شد اما میزان آن بسیار کمتر از فرانسه بود.

بین نوامبر 2018 و جولای 2019، در فرانسه حدود 11 هزار نفر به دلیل حضور در تظاهرات‌ها از سوی پلیس بازداشت شده‌اند.

از زمان شروع جنبش جلیقه زردها، تعداد تظاهرات به شدت افزایش یافته است اما این همه چیز را توضیح نمی‌دهد.

در سال‌های اخیر تظاهرات علیه خشونت پلیس آمریکا در چندین کشور اروپایی مانند انگلیس و فرانسه بازتاب قدرتمندی پیدا کرده است؛ در فرانسه و آلمان، اظهارات و اقدامات نژادپرستانه در داخل پلیس در ماه های اخیر محکوم شده است.

در هر دو کشور، اخیرا موارد نژادپرستی مربوط به پلیس رخ داده است؛ نژادپرستی پدیده‌ای است که اندازه‌گیری آن دشوار است.

با توجه به آنچه که به عنوان «نژادپرستی نهادی» شناخته می‌شود، که به تعصب نژادپرستانه ناشی از عملکرد یک سازمان، مستقل از وجود نیات نژادپرستانه اشاره دارد، بن بست در سطح اتحادیه سیاسی و پلیس در هر دو کشور باقی مانده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *