لنست: اسلام هراسی در آمریکای شمالی و اروپا برابری سلامت را تضعیف می‌کند

9:59 - 19 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۸۸۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی‌های مجله علمی لنست نشان می‌دهد که نژادپرستی در بهداشت عمومی، وضعیت اضطرار عمومی را رقم زده است.

خبرگزاری میزان – نشریه «لنست» در گزارشی می‎گوید نژادپرستی، بیگانه هراسی و تبعیض باعث بروز بیماری‌های قابل اجتناب و مرگ زودرس می‌شود و نژادپرستی در بهداشت عمومی سبب رقم خوردن یک وضعیت اضطراری و نگرانی جهانی شده است.

نژادپرستی، بیگانه هراسی و تبعیض در بهداشت عمومی تاکنون پیامدهای هولناکی داشته است؛ بحران‌های درهم تنیده مذکور منجر به رشد نابرابری در زمینه بهداشت عمومی، پیامدهای بهداشتی و کیفیت مراقبت ضعیف تر شده است.

 در مطالعه ای بر روی بیش از 2 میلیون بارداری در 20 کشور با درآمد بالا و متوسط، احتمال مرگ نوزادان، مرده زایی و زایمان زودرس در میان نوزادان متولد شده از زنان سیاه پوست، اسپانیایی تبار و زنان جنوب آسیا بیشتر بود.

این مطالعه نشان داد که مشکلاتی از جمله زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد، عزت نفس پایین، کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب فرهنگی، خشونت بین فردی و جنایات نفرت، عقیم سازی اجباری، شکنجه و پاکسازی قومی مذهبی همگی از پیامدهای نژادپرستی در بهداشت عمومی هستند.

بررسی دیگری نشان می‌دهد که چگونه مصادره اراضی و تخریب شیوه‌های سنتی زندگی بومیان در برزیل پیامدهای قلبی متابولیک نامطلوب را در پی داشته است؛ در میان افراد مبتلا به تومورهای مغزی در آمریکا، بیماران سیاه پوست قربانی سوگیری در تصمیم گیری بالینی هستند؛ در استرالیا، تبعیض روزمره دلیل نیمی از بار پریشانی روانی است که بومیان این کشور تجربه می‌کنند.

در واقع تبعیض، اقلیت‌ها را در محیط های ناسالم نگه می دارد، بیماری‌های ناخوشایند را افزایش می‌دهد، نیاز به دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را افزایش می‌دهد، در حالی که توانایی دریافت آن را تضعیف می‌کند.

بررسی‌های «لنست» همچنین نشان می‌دهند که چگونه نابرابری‌های نژادی در زمینه بهداشت عمومی، توسط سیستم‌ها و ساختارهای تاریخی قدرت و سرکوب تبعیض آمیز ایجاد شده و تداوم می‌یابند.

اگرچه تجارب نژادپرستی به زمینه خاصی بستگی دارد، اما در نحوه عملکرد نژادپرستی برای تاثیرگذاری بر سلامت و رفاه، مشترکاتی وجود دارد، از جمله نقش استعمار، جدایی و تقسیم در خطوط متغیر هویت و امتیاز، نهادینه شدن نژادپرستی، شیوه‌های آشکار و ضمنی تبعیض.

بررسی «لنست» استدلال می‌کند که خشونت و تبعیض در تمام سطوح اعمال می‌شود؛ برای مثال، اسلام هراسی در آمریکای شمالی و اروپا، برابری سلامت را تضعیف می‌کند و گروه‌های مختلف مردم را در بسیاری از نقاط جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *