تاثیر تجاوزهای آمریکا و عربستان بر افزایش گرسنگی و بحران بهداشتی در یمن

11:28 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۳۶۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محاصره سعودی-آمریکایی یمن پیامدهای بسیاری را بر مردم بیگناه این کشور داشته است.

خبرگزاری میزان - تجاوزات آمریکا و عربستان در هشت سال گذشته با جنایات قتل، تخریب و محاصره ناعادلانه، همه اشکال فشار را بر مردم یمن اعمال کرده و وضعیت انسانی در یمن دائما در حال وخامت بیشتر است.

به گزارش «المسیره»، شبح گرسنگی چند سالی است که زندگی ده‌ها هزار خانواده را در این کشور محاصره شده تهدید می‌کند.

آنچه بحران انسانی را بدتر می‌کند این است که سازمان ملل کمک‌های خود را در سال جاری، به بهانه کمبود بودجه، و افزایش شدید قیمت مواد غذایی و سوخت در نتیجه بحران اوکراین و پیامدهای آن بر امنیت غذایی و بازارهای جهانی انرژی، به حدود 30 درصد کاهش داده است.

اخیراً کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر نیاز یمن به «راه حل سیاسی فوری برای پایان دادن به رنج» ناشی از تجاوزات و محاصره آمریکا و عربستان تاکید کرده است.

«مارتین شویب»، مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در جریان سفر خود به یمن، گفت: از هر سه یمنی دو نفر یعنی حدود 19 میلیون نفر از نظر غذایی ناامن هستند.

حتی تعداد بیشتری از آنها به مراقبت‌های بهداشتی اولیه دسترسی ندارند، با وجود همه اینها، یمن اغلب از کانون توجه خارج است؛ این امر سازمان‌های بین‌المللی را از مسئولیت بشردوستانه مبرا نمی کند و دست داشتن بسیاری از آنها را در فساد و دزدی کمک‌ها از گرسنگان پنهان نمی‌کند.

بخش بهداشت در محاصره آمریکا و عربستان ویران شد

به مدت هشت سال، بخش پزشکی یمن پیامدهای بمباران شدید و جنایات جنگی را که در پی تجاوزات ائتلاف عربستان روی داده، متحمل شده است.

به گفته وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن، این کشور با نرخ بالایی از ناهنجاری‌های جنینی، مرگ و میر در نتیجه تجاوز با استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی و محاصره‌ای که مانع از ورود داروها شده، مواجه است؛ گزارش‌های این وزارتخانه نشان می‌دهد که سالانه بیش از 27 کودک از هزار تولد در این کشور جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته سخنگوی این نهاد، به دلیل محاصره هر 5 دقیقه یک کودک جان خود را در یمن از دست می‌دهد، سالانه بیش از 8 هزار زن جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 2.6 میلیون کودک از سوء تغذیه رنج می‌برند.

محاصره موجب کمبود 50 درصدی داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی و همچنین جلوگیری از ورود محموله‌های دارو و آسیب دیدن بسیاری از آنها و افزایش قیمت دارو به دلیل و موانع خودسرانه شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *