نقش آمریکا در ایجاد بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان در یمن

11:26 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۱۸۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بدون تردید آمریکا نقشی محوری در ایجاد بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان در یمن داشته است.

خبرگزاری میزان - در هشت سال گذشته، 10 هزار کودک در جنگی که بسیاری از مردم جهان نام آن را نشنیده‌اند کشته یا معلول و حدود دو میلیون کودک دیگر نیز آواره شده‌اند؛ بدترین بحران بشردوستانه جهان در یمن روی داده که در سال 2015 با ورد ائتلاف عربستان درگیر جنگ شده و این جنگ همچنان ادامه دارد.

به گزارش «christiancentury»، بیش از دو سوم جمعیت یمن نیاز مبرمی به کمک‌های بشردوستانه دارند و بخش‌هایی از این کشور در قحطی فرو رفته است زیرا محاصره  ایجاد شده از سوی ائتلاف عربستان، کشتی‌های مملو از مواد غذایی و سایر اقلام ضروری را از پهلو گرفتن در بنادر یمن منع کرده است.

از منظر بشردوستانه، ویرانی‌های ناشی از جنگ نیابتی در فقیرترین کشور منطقه وضعیت غیرممکنی را ایجاد کرده است: از آنجایی که سیستم‌های غذا، حمل و نقل، بهداشت، درمان و آب این کشور توسط موشک‌هایی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، نابود می‌شوند، مردم بیشتری به این کشور وابسته می‌شوند.

در یمن هیچ چشم‌اندازی برای پایان بحران در آینده نزدیک نیست؛ یکی از عوامل ممکن است بیش از هر عامل دیگری در ایجاد درگیری یمن نقش داشته باشد و این عامل اعتیاد آمریکا به نفت است.

نفت در مقابل تسلیحات از دیرباز تاکنون روابط آمریکا و عربستان را مشخص کرده است. در نتیجه، عربستان بخشی از درآمد نفتی خود را برای خرید مقادیر زیادی تسلیحات استفاده می‌کند. فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان در ابتدا کند بود اما اکنون روند روزافزونی به خود گرفته است.

اگرچه جنگ در یمن بسیار دور از آمریکا در حال وقوع است، اما آمریکایی‌ها عمیقا درگیر این جنگ هستند؛ کمک‌های بشردوستانه ارائه شده توسط گروه‌های مختلف برای رسیدگی به بحران یمن بسیار کم بوده و اقدامات بیشتری باید صورت گیرد.

کمک‌های بشردوستانه کوتاه مدت به یمن همچنان مورد نیاز است؛ وقتی تمرکز بر ثبات بلندمدت و شکوفایی انسان در یمن معطوف می‌شود، باید چشم‌اندازی از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان راهی برای زندگی در جامعه‌ای بدون نفت ایجاد شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *