خشونت‎های نژادپرستانه پلیس آلمان علیه اقلیت‌های قومی و نژادی

12:23 - 17 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۶۰۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت پلیس آلمان در سال‌های اخیر در روند صعودی قرار گرفته و سویه نژادپرستانه آن تشدید شده است.

خبرگزاری میزان –دلیل تشدید خشونت پلیس آلمان شیوع کرونا و اوج گرفتن سیاست های تسلیحاتی و جنگی است؛ از این منظر پلیس آلمان به ابزاری برای مقابله با مخالفت‌های اجتماعی و سیاسی فزاینده در بستر رویکرد نژادپرستانه تبدیل شده است.

به گزارش « wsws»، مرگ یک مرد سیاهپوست در بازداشت پلیس در ماه سپتامبر سال جاری بار دیگر نشان داد که خشونت نژادپرستانه پلیس آلمان نقطه پایانی ندارد و در مسیر تشدید پیش می‌رود.

قربانی در اقامتگاه بی خانمان‌ها و معلولان ذهنی زندگی می‌کرد و پلیس قصد داشت وی را با حکم قضایی به بیمارستان روانی منتقل کنند اما این انتقال به بهای جان وی تمام شد؛ زیرا این پناهجوی کنگویی 64 ساله بر اثر برخورد خشونت بار پلیس در هنگام انتقال جان خود را از دست داد.

به گزارش یک رسانه آلمانی، از 14 پلیس حاضر در یک اتاق 3 در 6 متری یک پلیس تنومند آلمانی زانویش روی گردن پناهجوی سیاهپوست قرار داده و فشار داد؛ تلاش برای احیای این مرد سیاهپوست 20 دقیقه به درازا انجامید و وی در نهایت در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد تا این که در هفته نخست ماه اکتبر جان خود را از دست داد.

قتل این مرد سیاهپوست به قتل «جورج فلوید»، شهروند آمریکایی توسط پلیس تشبیه شد.

گستردگی موج اعتراض‌ها در پی این حادثه سبب شد تا تحقیقات فدرال در این رابطه آغاز شده و فرآیند کالبدشکافی برای مشخص کردن مرگ بر اثر خشونت پلیس در دستور کار قرار بگیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که اقلیت‌های قومی و نژادی و افراد به حاشیه رانده شده دو برابر بیشتر از جمعیت عادی در معرض خشونت مرگبار پلیس بوده اند.

بررسی‌های انجام شده توسط سازمان‌های کمک رسانی به قربانیان خشونت پلیس نشان می‌دهد که بیماران روانی، افراد غیرآلمانی و بی خانمان به طور نامتناسبی تحت تاثیر خشونت پلیس قرار می‌گیرند.

پلیس آلمان، بیماران روانی را فاقد حقوق و قانون شکن خوانده و حمله به آن‌ها را با این واقعیت که آن‌ها مرتکب پرخاشگری شده اند، توجیه می‌کند.

براساس گزارش « Netzpolitik »، دستکم 306 نفر از سال 1989 تاکنون توسط پلیس به قتل رسیده اند و شمار قابل توجهی نیز در خانه‌های خود توسط پلیس هدف تیراندازی قرار گرفتند که در بسیاری از موارد قربانیان از بیماران روانی و دارای شرایط روانی اسنثنایی بودند.

البته این داده‌ها شامل مرگ و میرهای ناشی از خشونت پلیس بدون استفاده از تفنگ نمی‌شود.

براساس گزارش‌های موجود در ماه اکتبر یک افسر پلیس با حمله از طریق «تِیزر» به یک مرد، مرگ وی را رقم زد؛ قربانی از افراد بی خانمان بود.

در ماه آگوست نیز طی یک هفته سه نفر بر اثر خشونت پلیس در ایالت مشابه کشته شدند؛ هر سه نفر از مشکلات روانی رنج می‌بردند.

دو نفر از قربانیان مذکور به ضرب گلوله و یک نفر بر اثر کوبیدن وحشیانه سرش به زمین توسط پلیس کشته شد.

یک بیمار روانی 61 ساله نیز در ماه مارس بر اثر عملیات پلیس جان خود را از دست داد؛ زیرا پلیس جوری وی را بسته بود که امکان نفس کشیدن برایش وجود نداشت.

خشونت پلیس به ویژه در «برلین» امری عادیست؛ چند هفته پیش نیز خشونت نژادپرستانه پلیس برلین با یک خانواده مهاجر سوری طوفانی از خشم برانگیخت.

یک استاد جرم شناسی آلمان می‌گوید که در این کشور مشکلات ساختاری اساسی در برخورد با استفاده غیرقانونی از زور توسط پلیس وجود دارد.

به گفته وی، افسران پلیس در خدمت سالانه 12 هزار مورد خشونت غیرقانونی مرتکب می‌شوند؛ با وجود این سالانه فقط 2 هزار مورد از این خشونت‌ها گزارش می‌شوند، زیرا قربانیان امیدی به اجرای عدالت ندارند؛ مهم تر این که کمتر از 2 درصد از قربانیان به دادگاه مراجعه می‌کنند.

وی افزود: یک فرض اساسی در دفتر دادستانی وجود دارد که اتهامات افسران پلیس برای آسیب بدنی معمولا غیر قابل توجیه است.

در عین حال، خشونت افسارگسیخته پلیس که به عمد توسط دولت و سیاستمداران سرپوش گذاشته و ترویج می‌شود، هشداری برای کارگران و جوانان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *