رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرخه آسیب و مرگ در زندان‌های انگلیس

10:00 - 16 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۴۴۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندانیان در انگلیس در واقع دوران حبس خود را نمی‌گذرانند بلکه برای ادامه بقای خود با چالش‌های مرگباری دست و پنجه نرم می‌کنند.

خبرگزاری میزان – مهم ترین پرسشی که این روزها در زمینه نقض حقوق بشر در انگلیس مطرح می‌شود، این است؛ در زندان‌های انگلیس چه می‌گذرد؟

به طور خلاصه باید گفت که سیستم عدالت کیفری انگلیس شامل زندان‌ها به جای محافظت از مردم، زندانیان، قربانیان و جوامع مختلف را درگیر چرخه آسیب و مرگ می‌کند؛ موج غیرقابل دفاع مرگ و میر در زندان‌های انگلیس، ماهیت بحث‌انگیز بسیاری از این مراکز را به موازات مشکلات ذاتی این سیستم آشکار می‌کند.

در تهیه این گزارش از مطالب موجود در «گاردین و parliament» استفاده شده است.

صدور احکام طولانی مدت حبس و کمبود زندان

 اساسا مشکلات زندان‌های انگلیس از دادگاه‌ها آغاز می‌شود و ریشه این مشکل نیز براساس اعلام کارشناسان، ملی کردن دادگاه‌ها و سپردن مسئولیت این مراکز به وزارت دادگستری است.

حذف دادگاه‌های استانی و محلی سبب انباشتگی پرونده‌ها و متعاقب آن عدم رسیدگی اصولی به آن‌ها شد؛ در ادامه دولت محافظه‌کار انگلیس بودجه وزارت دادگستری را به شدت کاهش داده و نیمی از دادگاه‌های انگلیس را تعطیل کرد.

انگلیس در اروپای غربی به داشتن بدترین سیستم زندان‌ها شناخته شده است؛ این کشور با کمبود شدید زندان مواجه است.

همزمان زندان‌های موجود نیز به دلیل فرسودگی از رده خارج می شوند اما قوانین در مسیر تشدید و تطویل مجازات حبس حرکت می‌کنند.

به همین دلیل، دولت‌های اخیر در انگلیس گسترش زندان‌ها را به یک سیاست عملی تبدیل کرده اند.

در سال 2021، دولت انگلیس بزرگ ترین برنامه زندان‌سازی این کشور طی یک قرن گذشته را ارائه کرد؛ این امر جمعیت زندانیان در انگلیس را تا سال 2026 به حدود 100 هزار نفر خواهد رساند.

 پروژه مذکور به خوبی در یک حرکت تاریخی گسترده تر به سمت مجازات گرایی قرار می‌گیرد؛ تنها در 30 سال گذشته، جمعیت زندانیان در انگلیس 70 درصد افزایش یافته و این کشور را در صدر بالاترین نرخ زندان در اروپای غربی قرار داده است.

خشن ترین افراد؛ نگهبانان زندان

براساس گزارش‌های متعدد، خشن ترین افراد در انگلیس به عنوان افسران زندان استخدام می‌شوند و در واقع سیستم زندان‌های انگلیس امکان کار افسران زندان شایسته را از بین می‌برد.

به گفته یکی از زندانیان این افسران از داشتن چنین سمتی و سوءاستفاده از آن بسیار خوشحال هستند.

حکم زندان معادل حکم اعدام

حکم زندان در انگلیس معادل حکم اعدام است؛ براساس گزارش‌ها در یک سال گذشته 371 زندانی جان خود را پشت میله‌های زندان از دست دادند.

مرگ‌های اخیر در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های انگلیس آگاهی عمومی را از خشونت دولتی و رابطه آن با نژادپرستی و تبعیض جنسی سازمانی افزایش داده است.

رشد میزان مرگ و میر در زندان‌های انگلیس، نشان دهنده رویکرد دولت در قبال زندانیان است؛ آن‌ها سزاوار مرگ هستند!

بررسی‌های رسمی در انگلیس عموما تجزیه و تحلیل درست و مفیدی از مرگ و میر در زندان‌ها ارائه نمی‌کنند؛ اما به خوبی برای پنهان کردن دلایل پشت این مرگ و میرها تلاش می‌کنند.

وجوه مشترک مرگ و میرها در زندان‌های انگلیس در عبارات مرگ زندانیان قومی و نژادی، مرگ بر اثر اهمال پزشکی، مرگ بر اثر اثر خودکشی ناشی از عدم دسترسی به مراقبت‌های روانی، ... قابل مشاهده هستند.

مرگ مادران باردار یا نوزادان تازه متولد شده نیز بخش مهمی از مرگ‌ها در زندان‌های انگلیس را تشکیل می‌دهند؛ مرگ نوزادان و وضعیت بحرانی زنان در زندان‌های انگلیس نشان‌دهنده بی‌توجهی سیستماتیک گسترده‌تر به سلامت زنان است.

همه این تراژدی‌ها منعکس کننده مسائل تکراری منجر به مرگ در زندان‌هاست؛ زندان‌های انگلیس در ذات خود مکان‌هایی غیرانسانی هستند که آسیب‌پذیری در برابر خشونت و مرگ‌های زودرس را ایجاد و تشدید می‌کنند.

استاندارد ضعیف مراقبت‌های روانی و جسمی، نادیده‌گرفتن هشدارهای خطر، عدم اجرای طرح‌های پیشگیری از خودکشی، استفاده بیش از حد از جداسازی، کندی واکنش‌های اضطراری و همچنین سطوح غیرقابل دفاع غفلت و ناامیدی مشکلاتی هستند که مرگ و میرها را در زندان‌های انگلیس افزایش می‌دهند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که مرگ نژادپرستانه در زندان یکی از خشن‌ترین، بحث‌انگیزترین و غفلت‌انگیزترین مرگ‌های زندان است که در پی کلیشه‌های نژادی و محیط خصمانه ظاهر می‌شود.

آن چه واضح است این که مرگ در بازداشتگاه پلیس و در زندان دو روی یک سکه هستند؛ هر دو به دست همان سیستم عدالت کیفری اتفاق می‌افتند که به‌طور نامتناسبی، محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین افراد را تحت تعقیب قرار می‌دهد و به زندان می‌اندازد، و به شدت در تلاقی نژاد، جنسیت، معلولیت و طبقه احساس می‌شود.

جمعیت شناسی زندانیان در انگلیس

عمده جمعیت زندانیان در انگلیس از به حاشیه رانده شده ترین و آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند که غالبا تجربه بی‌خانمانی، آسیب‌های تحصیلی، اعتیاد، بیماری‌های روحی و جسمی و بدرفتاری که زیربنای آن فقر و نابرابری است، دارند.

بسیاری از زندانیان پیش از ورود به سیستم عدالت کیفری انگلیس توسط دیگر سازمان‌های قانونی شکست خورده اند.

جمعیت زندانیان در انگلیس از سال 2010 تاکنون در سطح بالایی قرار دارد؛ در واقع جمعیت زندانیان در انگلیس براساس استانداردهای بین المللی بالاست.

انگلیس جایگاه هشتم را از لحاظ جمعیت زندانی به ازای هر 100 هزار نفر در اتحادیه اروپا دارد.

افزایش جمعیت زندانیان در انگلیس، نشان دهنده تغییر قابل توجه به سمت مجازات‌های طولانی تر است؛

فقط یک سوم از جمعیت زندانیان انگلیس در سال 2010 بیش از 4 سال حکم قطعی داشتند، این میزان در سال 2018 حدود 50 درصد کمتر بوده است.

همزمان درصد جمعیت زندانیان با مجازات‌های نامعین و مجازات های کوتاه تر یک تا 4 سال یا کمتر از یک سال، از سال 2010 کاهش یافته است.

اگرچه ویژگی‌های افراد محبوس در زندان‌ها در طول زمان در نوسان است، جمعیت زندانیان عبارتند از:  عمدتا مردان بالای 50 سال.

سالمندی جمعیت زندانیان در انگلیس بازتابی از پیر شدن جمعیت در این کشور و البته طولانی شدن مجازات حبس است.

آسیب‌های ناشی از حبس برای زندانیان

افرادی که با سیستم عدالت کیفری انگلیس در تماس هستند،  از جمله افرادی که در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها هستند، نسبت به جمعیت عمومی وضعیت سلامت ضعیف تر و نیاز بیشتری به بهداشت و مراقبت دارند.

وضعیت نامناسب سلامت شمار قابل توجهی از زندانیان در انگلیس ناشی از تجربیات اولیه دوران کودکی اعم از سوء استفاده، بی توجهی و ضربه روحی، شرایط اجتماعی اعم از مشکلات مسکن و شغل و میزان بالای اعتیاد به سیگار، الکل و مواد است یا تشدید شده است.

در عین حال، براساس بررسی‌ها، فرزندان زندانیان سه برابر بیشتر از همسالان خود به رفتارهای ضد اجتماعی دست می‌زنند.

شیوع بیماری‌های مختلف در زندان‌های انگلیس

بیماری‌ها در طیف‌های مختلف از مزمن تا همهگیر، در زندان‌های انگلیس شیوع دارند.

میزان ابتلا به سل در میان هر 100 هزار زندانی پنج برابر بیشتر از میزان ابتلا به این بیماری در جمعیت عمومی است.

هپاتیت سی در بین زندانیان به ویژه زندانیان زن نسبت به جمعیت عمومی شیوع بیشتری دارد؛ 13 درصد زنان زندانی و 7 درصد مردان زندانی در انگلیس به هپاتیت سی مبتلا هستند؛ این در حالیست که نرخ ابتلا به این بیماری در جمعیت عمومی 0.4 درصد است.

شیوع ایدز در میان زندانیان مرد در انگلیس که رقم قابل ملاحظه ای محسوب می‌شود، بسیار بیشتر از شیوع این بیماری در میان زندانیان زن است.

مشکلات سلامت روان نه به معنی مشکلات رایج سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی بلکه اختلالات روان پریشی و شخصیتی در میان زندانیان در انگلیس به شدت گزارش می‌شود.

براساس تحقیقات انجام شده، ناتوانی در یادگیری، اوتیسم، شواهد تحقیقات نشان می‌دهند که ناتوانی‌های یادگیری، اوتیسم، اختلال نقص توجه و آسیب‌های مغزی اکتسابی در میان زندانیان رایج است.

بسیاری از زندانیان نیز تحت تاثیر اختلال سندروم جنین الکلی هستند.

گستردگی بالای نیازهای بهداشتی و مراقبتی در بین جمعیت زندانیان در انگلیس، انعکاسی از شرایط اجتماعی این افراد قبل از ورود به زندان است؛ به این معنا که 41 درصد از زندانیان در انگلیس، در دوران کودکی یا بزرگسالی شاهد یا قربانی آزار خانگی بوده اند.

بیش از 50 درصد از زنان زندانی در انگلیس نیز گزارش می‌دهند که از خشونت خانگی رنج برده و آزار عاطفی، فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده‌اند.

نکته مهم تر این باره مبتلا شدن زندانیان به بیماری‌های همه گیر یا مزمن در دوران حبس است.

سالمندی و بیماری‌های مزمن

سالمندان و بیماران مزمن بخش قابل توجهی از جمعیت زندانیان در انگلیس را تشکیل می‌دهند.

گزارش‌های متعددی از صدور حکم حبس برای بیماران مبتلا به سرطان یا محرومیت زندانیان بیمار از دسترسی به درمان وجود دارد که حبس در زندان مرگ آن‌ها را رقم زد.

در عین حال، براساس گزارش کمیته عدالت انگلیس، زندانیان مسن اغلب در زندان‌هایی نگهداری می‌شوند که حتی با تعدیل‌ها نیز برای نیازهای این زندانیان مناسب نیستند.

به عنوان مثال، زندانیان مسن برای تامین نیازهای پزشکی خود مانند تزریق انسولین ناچارند از دیگر زندانیان کمک بگیرند.

میانگین سن مرگ زندانیان در انگلیس نیز 56 سال اعلام شده است؛ یعنی سالمندان و میانسالان بیش از دیگر زندانیان در معرض خطر مرگ قرار دارند.

مرگ و میر در زندان‌های انگلیس

بر اساس گزارش کمیته بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی در مورد وضعیت سلامت زندان‌ها در سال 2018، نرخ استاندارد مرگ و میر زندانیان 50 درصد بیشتر از جمعیت عمومی است.

نکته مهم تر این که نرخ مرگ و میر در میان زندانیان سابق در انگلیس نیز بالاست و زندانیان سابق در قیاس با جمعیت عمومی با نرخ بالاتری از مرگ و میر مواجه هستند.

مرگ‌های زودرس و قابل پیشگیری در زندان‌های انگلیس

مرگ‌های قابل پیشگیری و زودرس اغلب در زندان‌های انگلیس تکرار می‌شوند.

اگرچه مرگ و میر ناشی از علل طبیعی علت اصلی مرگ و میر در زندان‌های انگلیس است، کارشناسان می‌گویند که بسیاری از این مرگ‌های ناشی از علل طبیعی کاملا طبیعی نیستند، بلکه غالبا زودرس هستند.

مرگ‌های زودرس و قابل اجتناب در زندان‌های انگلیس تا حد زیادی ناشی از نقص در مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی است.

سهم نامتناسب اقلیت‌های قومی و نژادی از جمعیت زندان‌های انگلیس

سهم اعضای اقلیت‌های قومی و نژادی و اتباع خارجی از جمعیت زندانیان در انگلیس به شکل قابل ملاحظه ای بالاست.

اتباع خارجی 11 درصد از جمعیت زندانیان انگلیس را تشکیل می‌دهند.

سیاهپوستان و آسیایی تبارها از جمله اقلیت‌های قومی و نزادی هستند که سهم نامتناسبی از جمعیت زندانیان در انگلیس دارند.

آسیب پذیری قبلی زندانیان

براساس تحقیقات وزارت دادگستری انگلیس عمده زندانیان در این کشور تا یک ماه پیش از زندانی شدن شغلی نداشته یا در مشاغل با دستمزد پایین کار می‌کردند.

بی خانمانی نیز از ویژگی‌های مشترک در میان زندانیان پیش از منتقل شدن به زندان است.

محدودیت در دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و درمانی

تحقیقات و بررسی‌های انجام شده توسط بازرسان زندان‌ها در انگلیس، نقص جدی در ارائه و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را در این مراکز نشان می‌دهد.

این نقایص شامل، عدم ارجاع فوری در موارد مشکوک به سرطان، ناتوانی در بررسی و درمان نتایج غیرطبیعی آزمایش خون، ... است.

عدم دسترسی یا محدودیت در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی در زندان‌های انگلیس در حالی رخ می‌دهند که وضعیت سلامت زندانیان همانطور که پیشتر گفته شد، وخیم است.

با وجود این انگلیس مدعی است که حق سلامت زندانیان موجود در قوانین بین المللی را رعایت می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *