رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاه گزینشی رسانه‌‎های غربی به رویدادهای جهان/ از تفاوت در پوشش مسائل داخلی تا سوگیری در جنگ‎ها

12:51 - 10 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۶۸۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به عملکرد رسانه‌های غربی در پوشش اخبار و رویدادهای متفاوت، عملکرد گزینشی و استانداردهای دوگانه‌ای را که آنها اتخاذ می‌کنند آشکار می‌کند.

خبرگزاری میزان – توجه به پوشش رویدادهای مختلف در سطح جهان از سوی جریان اصلی رسانه‌ای غرب حقایق و نکات بسیاری را آشکار می‌‎کند.

قرن بیست و یکم شاهد سهم خود از منازعات مختلف در سطح جهان بوده است؛ جنگ‌ در کشورهایی مانند سوریه و یمن روی داده و همچنین دخالت آمریکا در درگیری‌های عراق و افغانستان به وقوع پیوسته است و جنگ اوکراین جدیدترین مورد اضافه شده به این فهرست است.

آنچه جریان اصلی رسانه‌ای غرب از طریق پوشش این رویدادها به ما نشان داده‌ این است که غرب بسته به «محل وقوع رویدادها»، به «قربانیان جنگ» نگاه متفاوتی دارد.

پوشش رسانه‌ای در آغاز یک رویداد در سطح جهان، نشان دهنده خط فکری در جهان غرب است که باید به آن پرداخته شود؛ این که چگونه باید رسانه‌های غرب به این موضوع بپردازند و چه ابعادی از آن را برجسته کنند و به افکار عمومی نشان دهند.

اما این نگاه گزینشی به رویدادها تنها به موضوع جنگ و درگیری‌ها در سطح جهان مربوط نیست و این رسانه‌ها موضوعات و رویدادهای داخلی کشورهای دیگر را نیز بسته به کشور هدف، به شیوه‌ای متفاوت پوشش می‌دهند.

نگاهی به پوشش رویدادها

رسانه‌های غربی رویدادها را در کشورهای مختلف به شیوه‌ای کاملا متفاوت بسته به نوع اهداف خود پوشش می‌دهند و این تفاوت پوشش حتی رویدادهای داخلی خود این کشورها را نیز در برمی‌گیرد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به وجود این استانداردهای دوگانه در پوشش رویدادها اذعان کرده و در گزارشی از استانداردهای دوگانه رسانه‌ها در پوشش رویدادها می‌گوید.

«واشنگتن‌پست» به این موضوع می‌پردازد که چگونه رسانه‌ها در آمریکا رویدادها را به شیوه‌ای متفاوت پوشش می‌دهند.

این رسانه آمریکایی با مقایسه حمله به کنگره آمریکا در پی انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2020 و اعتراضاتی مانند جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است»، می‌نویسد: «الگوی معمول در پوشش رسانه‌ای رویدادها به این صورت است: هر چه تاکتیک‌های افراد رادیکال‌تر باشد، یا اهداف آنها بیشتر وضعیت موجود را به چالش بکشد، پوشش مشروعیت بیشتری دارد.»

این رسانه آمریکایی در ادامه به این موضوع اشاره می‎کند که چگونه این رسانه‌ها با توجه به اهداف خود دسته‌بندی «آشوب» و «اعتراض» را انتخاب می‌‎کنند.

استانداردهای دوگانه در پوشش جنگ‌های مختلف

شاید یکی از رویدادهایی که این استاندارد دوگانه و نگاه گزینشی و سیاسی را بیش از پیش آشکار کرده، جنگ اوکراین از ماه فوریه 2022 باشد.

نحوه پوشش جنگ اوکراین از سوی رسانه‌های غربی در مقایسه با پوشش آنها از دیگر جنگ‌ها در سطح جهان تا حدی متفات بود که انتقادات بسیاری را در سطح جهان برانگیخت.

تصویر رسانه‌های غربی از «رنج» اوکراین به نوعی «متفاوت» و برچسب زدن به اوکراینی‎ها به عنوان افراد «متمدن‌تر» در مقایسه با کسانی که از جنگ در کشورهایی مانند یمن، لیبی، اتیوپی، فلسطین و سوریه رنج می‌برند، باعث انزجار گسترده در رسانه های اجتماعی شد.

این همدلی رسانه‌های غربی با مردم اوکراین برای دیگرانی مانند فلسطینی‌هایی که بحرانی مشابه را تجربه می‌کنند، ابراز نشده است، بلکه رسانه‌های غربی به فلسطینیان در هنگام دفاع از سرزمین خود برچسب «تروریست» می‌زنند.

این همدلی گزینشی نفرت‌انگیز، استانداردهای دوگانه و نژادپرستی گاه به گاه، رگه‌های ریشه‌دار بی‌عدالتی را در بخش‌هایی از جامعه غربی که قومیت، «سفیدپوستی» و مکان اهمیت دارند، آشکار کرده است.

دیدگاه جریان رسانه‎ای غرب درباره پناهجویان و مهاجران

جنگ اوکراین بُعد دیگری از استانداردهای دوگانه و نژادپرستی رسانه‌های غربی را آشکار کرد؛ کشورهای اروپایی که در سال 2015 و با موج پناهجویان از کشورهایی مانند سوریه و عراق، از «بحران مهاجرت» سخن گفته و نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از ورود پناهجویان به داخل مرزهای خود به کار بستند به یکباره مرزهای خود را بر روی پناهجویان اوکراینی گشوده و استقبال گرمی از آنها کردند.

در این بین جریان رسانه‌ای غرب و برخی از روزنامه‌نگاران سرشناس اظهاراتی نژادپرستانه مطرح و مقایسه‌ای رقت‎انگیز میان پناهجویان اوکراینی و دیگر پناهجویان کردند.

آنها از الفاظی مانند «پناهجوی واقعی» برای پناهجویان اوکراینی استفاده کردند.

استانداردهای دوگانه در تعدیل محتوای رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در ایجاد جامعه و ارتباط مردم با جهان گسترده‌تر ایفا می‌کنند؛ در عین حال، قوانین خصوصی حاکم بر دسترسی به این سرویس‌ها می‌تواند منجر به تجربیات متفاوت در میان جمعیت‌های مختلف شود.

در حالی که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی سیاست‌های تعدیل محتوای خود را با «زبان حقوق بشر» می‌پوشانند، اما اقدامات آنها عمدتا برگرفته از اولویت‌های تجاری، تهدید مقررات دولتی، و فشار بیرونی از سوی رسانه‌های جریان اصلی غرب است.

کرونا و پوشش متفاوت رسانه‌های غرب

شیوع ویروس کرونا همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داد و همه کشورها در جهان از پیامدهای این یروس تاثیرات منفی بسیاری پذیرفتند اما بررسی واقعیت‌های مربوط به همه‌‌گیری ویروس کرونا و نوع نگاه رسانه‌های غرب به این موضوع قابل ملاحظه است.

آمارهای مربوط به قربانیان ویروس کرونا نشان می‌‎دهد که بیش از نیمی از تلفات ناشی از این ویروس مربوط به آمریکا و قاره اروپا هستند اما رسانه‌های غربی تصاویری مربوط به اجساد بیماران کرونایی در برخی کشورهای خاص را نشان می‌‎دادند.

این در حالی است که رسانه‌های غربی از ارائه تصاویر دلخراش از داخل کشورهای خود اجتناب کرده و حتی در اوج همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا و اروپا، غیرقابل تصور بود که خدمه تلویزیونی این کار را انجام دهند، وارد اورژانس شوند تا نشان دهند که پزشکان و پرستاران تا چه حد در این بحران گرفتار شده‌اند. با این حال، چنین صحنه‌هایی به صورت بین‌المللی و در سطح فروان از داخل بیمارستان‌های برخی کشورها در رسانه‎های غربی پخش می‌شدند.

آنچه از این نوع عملکرد جریان رسانه‌ای غرب برمی‎آید این است که به کار بردن اصطلاحاتی مانند حقوق بشر از سوی این رسانه‌ها تنها ابزاری برای تاختن به کشورهای هدف، همگام با دولت‌های غربی است؛ آنچه از منظر آنها مهم است نه خود رویدادها بلکه محل وقوع رویدادهاست.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا غرب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *