رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

محرومیت مهاجران از حق رای در کشورهای اروپایی

10:59 - 24 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۶۳۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شمار قابل توجهی از مهاجران در آلمان از حق رای در انتخابات عمومی محروم هستند.

خبرگزاری میزان – بیش از 10 میلیون مهاجر در آلمان از حق رای در انتخابات عمومی در حالی محرومند که در این کشور زندگی می‌کنند و مالیات می‌پردازند.

به گزارش «آناتولی»، بیش از 10 میلیون مهاجر در آلمان به دلیل نداشتن شهروندی این کشور از حق رای در انتخابات عمومی محروم هستند؛ این در حالی است که این افراد در آلمان زندگی، کار یا تحصیل می‌کنند و به این کشور مالیات می‌پردازند.

سهم این مهاجران از جمعیت بزرگسالان آلمان 14 درصد است اما نمی‌توانند در تصمیم گیری‌های سیاسی آلمان به عنوان خانه دومشان حرفی داشته باشند.

ماده 116 قانون اساسی آلمان تصریح می‌کند که فقط شهروندان آلمانی واجد شرایط رای دادن در انتخابات ملی و ایالتی هستند و افراد بدون تابعیت آلمان از شرکت در انتخابات محروم هستند.

حامیان مشارکت سیاسی مهاجران نسل اول آلمان در انتخابات عمومی در این کشور، بر این باورند که ماده 116 قانون اساسی آلمان هیچ راهی برای مشارکت سیاسی این افراد باقی نمی‌گذارد.

آن‌ها تاکید دارند که این امر یکی از مهم ترین جنبه‌های تبعیض ساختاری در آلمان است که سبب می‌شود صدای بخش عمده ای از افراد جامعه که آسیب پذیر هم هستند، در پارلمان آلمان شنیده نشود.

سیاستمداران آلمانی راه حل این مشکل را ساده سازی قانون تابعیت می‌دانند؛ به این معنا که مهاجران راحت تر بتوانند تابعیت آلمان را دریافت کنند.

البته برخی دیگر نیز از اعطای حق رای به شهروندان دیگر کشورهای ساکن در آلمان به عنوان راه حلی برای معذوریت برخی از مهاجران از تغییر تابعیت اشاره می‌کنند.

محرومیت مهاجران از حق رای در انتخابات عمومی محدود به آلمان نبوده و کشورهای فرانسه و اتریش نیز شهروندان غیراتحادیه اروپا را از حق رای محروم می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *