محرومیت هزاران سیاهپوست آمریکایی از حق رای

11:24 - 29 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۳۰۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قوانین نژادپرستانه در آمریکا از وجوه مختلف حقوق سیاهپوستان را هدف قرار می‌‎دهند.

خبرگزاری میزان – یک قانون نژادپرستانه در آمریکا که در سال 1890 تصویب شد، همچنان هزاران سیاهپوست را از حق رای محروم می‌کند.

به گزارش «گاردین»، تصویب قانونی نژادپرستانه در تابستان 1890 توسط مقام‌های ایالت «می سی سی پی»، سبب شد تا هزاران سیاهپوست آمریکایی همچنان از حق رای محروم باشند.

نکته قابل تامل این که تقریبا 130 سال پس از تصویب قانون مذکور، اگرچه قوانینی برای مقابله با این قانون مصوب شدند اما هنوز حدود 16 درصد جمعیت سیاهپوستان واجد شرایط رای دادن در ایالت «می سی سی پی» همچنان از حق رای محروم هستند.

در واقع ایالت «می سی سی پی» آمریکا مجرمان سیاهپوست را پس از آزادی از زندان از حق رای محروم می‌کند، البته تلاش‌های سیاهپوستان سبب شده در کمتر از 25 سال گذشته کمتر از 200 نفر موفق به بازگرداندن حق رای خود شدند.

«می سی سی پی» از جمله ایالت‌های آمریکایی دارای تراکم بالای جمعیت سیاهپوست است اما نژادپرستی در ساختارهای مختلف آن نهادینه شده و سبب آزار و اذیت سیاهپوستان می‌شود.

اگرچه مقام‌های «می سی سی پی» مدعی هستند که محرومیت زندانیان آزاد شده از زندان از حق رای قانونی سراسری بوده و سفیدپوستان را نیز شامل می‌شود، اما حقوقدانان می‌گویند که فهرست جرایم اصلی منجر به سلب حق رای به گونه ای تنظیم شده که سیاهپوستان  را هدف قرار می‌دهد.

آن‌ها تاکید دارند که این قانون اساسا خودسرانه و ذاتا مستعد تبعیض است و نظارتی برای سوءاستفاده از آن علیه اقلیت‌های قومی، نژادی و مذهبی وجود ندارد.

در این زمینه باید گفت که آمریکا از معدود کشورهای مدعی حقوق بشر است که زندانیان سیاهپوست را پس از آزادی از حق رای محروم می‌کند.

این در حالیست که افراد مذکور غالبا قربانی نژادپرستی سیستم قضایی در این ایالت شده و می‌شوند و دزدی و قتل از جرایم ارتکابیشان نبوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *