رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روایتی از نسل کشی مردم بومی آمریکا در طول تاریخ

8:26 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۴۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نابرابری‌هایی که بومیان آمریکا با آن مواجه هستند پیامدهای بسیاری را برای آنها به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا می‌گوید که امید به زندگی در دوره همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور کاهش یافته و بیشترین کاهش در میان سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا رخ داده است.

به گزارش «تایم»، دلایلی که مردم بومی بیش از همه از  کرونا آسیب دیدند فراتر از این واقعیت است که آنها همچنین دارای نرخ بسیار بالایی از بیماری‌های زمینه‌ای هستند؛ در عوض، ریشه‌های نابرابری‌های بهداشتی در میان مردم بومی به طور جدایی ناپذیری با تاریخ پیچیده بدرفتاری آمریکا با آنها مرتبط است.

روایت افرادی که از نزدیک با بومیان برخورد داشته‌اند نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌ها و اقدامات استعماری از حق الهی برای از بین بردن مردم بومی و تصاحب سرزمین‌های آنها استفاده کرده و حتی امروز، قرن‌ها پس از تأسیس آمریکا، عاملی برای بیماری و مرگ گسترده در بین این گروه اقلیتی است.

سرنوشت آشکار، حمله گسترده به سرزمین‌ها و مردم بومی در آمریکا بود؛  ارتش آمریکا با جابجایی اجباری مردم بومی، مسیرهای غذایی بومی مانند شکار، ماهیگیری، جمع آوری و کشاورزی را مختل کرد و عمدا منابع غذایی بومی را هدف قرار داد و محصولات کشاورزی و دام‌های آنها را از بین برد.

«مارتین راینهارت»، یک بومی آمریکایی و استاد دانشگاه میشیگان شمالی، می‌گوید: ما به عنوان دشمن دیده می‌شدیم و بنابراین مانند اسیران جنگی تغذیه می‌شدیم؛ جیره‌های غذایی ناچیز به بومیان داده می‌شد.

در دهه 1800 و اوایل دهه 1900، زمانی که شهرک‌نشینان به سمت غرب آمریکا حرکت کردند، دولت فدرال آمریکا رودخانه‌ها را سد کرد و آب انبارهایی ساخت و آب را از قبایل بومی دور کرد.

زمین‌های بومی نیز در جستجوی منابع طبیعی مانند اورانیوم و نفت مورد حمله صنایع استخراجی قرار گرفتند و معادن متروکه اورانیوم اکنون در جنوب غربی آمریکا پراکنده است.

علاوه بر این زباله‌های رادیواکتیو هنوز پاکسازی نشده‌اند و افراد بومی که در معرض این سموم قرار دارند از میزان بالاتری از سرطان ریه و سایر سرطان‌ها، زخم ریه‌ها، آسم و آمفیزم، اختلالات خونی، نقایص مادرزادی و غیره رنج می‌برند.

در سایر نقاط آمریکا، صنعت نفت و گاز نرخ ابتلا به سرطان را در میان بومیان افزایش داده و در عین حال خط ساحلی را نیز نابود کرده و دوباره مردم بومی را به اجبار جابجا کرده است.

حمله به مردم بومی آمریکا در طول زمان تکامل یافت و این امر با نسل‌کشی آشکار آغاز شد؛ سپس عصر همسان‌سازی فرا رسید؛ مدارس شبانه‌روزی بومیان ابداع و کودکان بومی از خانواده خود جدا شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *