نگاهی به جنایت‌های استعماری انگلیس در کنیا

12:19 - 01 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۴۱۵۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قبایل کنیایی از انگلیس به دلیل جنایات استعماری در این کشور، در دادگاه عالی اروپا شکایت کردند.

خبرگزاری میزان - قبایل کنیا دولت انگلیس را به دلیل جنایات استعماری این کشور به دادگاه اروپا می‌کشانند؛ درخواست‌ها در دادگاه «استراسبورگ» فرانسه ثبت شده است و در زمان مقرر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش «گاردین»، در همین حال پلیس انگلیس تحقیقات جنایات جنگی را در مورد رویدادهای 50 سال پیش در کنیا، جایی که مقامات انگلیسی متهم به دست داشتن در جنایات هستند، آغاز کرده است.

گروهی از قبایل کنیا در منطقه کشت چای «کریچو» به دنبال جبران خسارت از سوی انگلیس هستند؛ زمین‌های گرفته شده از آن‌ها اکنون در اختیار شرکت‌های چند ملیتی است.

«جوئل کیموتای بوسک»، وکیل مدافع این گروه، می‌گوید «دولت انگلیس دست از کار کشیده و متأسفانه از هر راه ممکن جبران خسارت اجتناب کرده است؛ ما چاره ای نداریم جز اینکه برای موکلان خود به دادگاه مراجعه کنیم تا تاریخ اصلاح شود.»

بسیاری از زمین‌های گرفته شده در «کریچو» اکنون مزارع چای است که شرکت‌های خارجی سالانه از آن‌ها میلیون‌ها دلار کسب درآمد می‌کنند.

شاکیان در بیانیه‌ای گفتند «امروز، برخی از مرفه‌ترین شرکت‌های چای جهان، مانند این زمین‌ها را اشغال و کشاورزی می‌کنند و همچنان از آن‌ها برای کسب سود قابل توجه بهره می‌برند.»

با این وجود دولت انگلیس به ندرت برای جنایاتی که توسط نیروهای استعماری این کشور صورت گرفته، عذرخواهی کرده یا پیشنهاد جبران خسارت کرده است.

این قبایل به دنبال غرامت 168 میلیارد پوندی و عذرخواهی برای جنایات مرتکب شده در کریچو در غرب کنیا به عنوان یکی از مناطق پیشرو در تولید چای جهان هستند.

بیش از 100 هزار نفر در این گروه‌ها بین سال‌های 1895 و 1963 توسط ارتش انگلیس بی‌رحمانه بیرون رانده شدند تا راه را برای مزارع چای سودآور متعلق به مهاجران باز کنند؛ این امر باعث شد بسیاری از آن‌ها نتوانند به خانه‌ها و سرزمین‌های اجدادی خود بازگردند.

این گروه‌ها تاکید کرده‌اند که رفتار انگلیس «ظالمانه و ناعادلانه» بوده و تعهدات بین المللی انگلیس را نقض می‎کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *