چراغ سبز آمریکا و انگلیس به ریاض برای ادامه نقض حقوق بشر

15:16 - 23 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۴۶۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان و نهادهای حقوق بشری بر این عقیده هستند که حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و انگلیس از عربستان، وخامت حقوق بشر در این کشور را به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - جنبش حقوق بشر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) بهای سنگینی را به دلیل حمایت نامحدود و بی قید و شرط انگلیس و آمریکا از دولت‌های سرکوبگر پرداخت کرده است.

به گزارش «menarights»، سفر اخیر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا رویه روابط بین‌الملل این کشور را تقویت کرد که در برخورد با دولت‌های سرکوبگر، منافع سیاسی و اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهد و در عین حال چشمان خود را بر نقض حقوق بشر به قیمت جان فعالان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی می‌بندد.

 در سال های اخیر در کشورهایی مانند عربستان، مدافعان حقوق بشر هدف اقدامات محدود کننده شدیدی قرار گرفته‌اند که در آن دولت‌ها از منابع بسیاری برای جلوگیری از کار این افراد استفاده کرده‌‎اند.

در 9 ژوئن 2022، بیش از ده‌ها سازمان حقوق بشر از «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، خواستند تا پیش‌شرط‌های محکمی را برای دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، از جمله آزادی فوری زندانیان عقیدتی، لغو ممنوعیت‌های خودسرانه سفر فعالان حقوق بشر، و پایان دادن به این روند قرار دهد.

این نهادها امید داشتند این دیدار با بیانیه‌ای صریح و قوی از سوی رئیس جمهور آمریکا در تایید حمایت وی از حقوق بشر و درخواست برای آزادی تمامی زندانیان عقیدتی در منطقه همراه باشد، اما همه امیدها به سرعت از بین رفت.

واکنش‌ دولت‌های متحد آمریکا در منطقه به سرعت پس از سفر «بایدن» به عربستان سعودی بروز کرد؛ تخلفات متوالی آشکارا بدتر شدن تعهدات این دولت‌ها در زمینه حقوق بشر و بهره‌برداری وحشتناک از آنها را نشان می‌دهد؛ این دیدار برای سرپوش گذاشتن بر نقض شدید حقوق بشری و انسانی شهروندان کافی بود.

از دید مقامات ارشد عربستان، برای «محمد بن سلمان» این سفر به عنوان چراغ سبز به منظور ادامه نقض شدید حقوق بشر مورد استفاده قرار گرفت.

حکم 34 سال زندان در 9 آگوست برای «سلما الشهاب»، زن سعودی و سه هفته بعد حکم 45 ساله برای «نوره بنت سعید القحطانی» صادر شد؛ این دو زن به دلیل فعالیت‌های آنلاین خود توسط دادگاه کیفری تخصصی بر اساس قانون مبارزه با تروریسم و ​​قانون مبارزه با جرایم سایبری محکوم شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *