بحران انرژی در اروپا/مردم جمهوری چک به خیابان‎ها رفتند

9:40 - 13 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۹۴۴۴
غیر فعال شدن صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم 1» به افزایش قیمت‌های تولید شرکت‌های برق اروپایی منجر می‎شود.

خبرگزاری میزان - «دانیله فرانکو»، وزیر اقتصاد ایتالیا، می‎گوید که هزینه خالص واردات انرژی ایتالیا در سال جاری بیش از دو برابر خواهد شد و به نزدیک به 100 میلیارد یورو (99.5 میلیارد دلار) خواهد رسید.

به گزارش «رویترز»، ایتالیا برای سه چهارم مصرف برق خود به واردات متکی است که این موضوع آسیب‌پذیری این کشور را در برابر بحران انرژی کنونی اروپا افزایش می‌دهد.

وزیر اقتصاد ایتالیا، اظهار کرد که بدهی بالا فضای مانور این کشور را در آینده کاهش داده است.

در همین حال «برونو لومر»، وزیر دارایی فرانسه، گفت که لازم است هر گونه ارتباط بین قیمت گاز و برق از بین رفته و به سمت جدایی کامل قیمت گاز و برق رفت.

«چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا هم اعلام کرد که کمیسیون اروپا نمی‌تواند تا سخنرانی «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در 14 سپتامبر برای ارائه راه حل‌هایی برای هزینه بحران انرژی صبر کند.

«میشل» در مصاحبه‌ای با چند رسانه اروپایی، گفت: روزی برای از دست دادن وجود ندارد.

قرار است وزرای انرژی از سراسر اتحادیه اروپا در 9 سپتامبر برای یک نشست اضطراری دیدار کنند.  

در پی افزایش قیمت‌ها انرژی در پی کاهش صادرات گاز روسیه، حدود 70 هزار نفر روز شنبه در «پراگ»، پایتخت جمهوری چک علیه دولت تظاهرات کردند و از ائتلاف حاکم خواستند تا برای کنترل افزایش قیمت انرژی و مخالفت با اتحادیه اروپا و ناتو اقدامات بیشتری انجام دهد.

تظاهرکنندگان گفتند که ملت اروپای مرکزی باید از نظر نظامی بی‌طرف باشد و از قراردادهای مستقیم با تامین کنندگان گاز از جمله روسیه اطمینان حاصل کند.

بحران انرژی اروپا به بی‌ثباتی سیاسی دامن می‌زند، زیرا افزایش قیمت‌های برق باعث افزایش تورم شده که این قاره در سه دهه گذشته شاهد آن نبوده است.  

«ماگدالنا اندرسون»، نخست وزیر سوئد هشدار داد که این کشور به دلیل بحران انرژی در اروپا با چشم انداز زمستان سخت روبرو است.

انتظار می‌رود غیر فعال شدن صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم 1» به افزایش قیمت‌های تولید شرکت‌های برق اروپایی در روز دوشنبه منجر شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *