آسوشیتد پرس: مکرون نمی‌تواند زخم‌های استعمار فرانسه را در الجزایر پاک کند

15:54 - 07 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۱۲۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سفر اخیر رئیس جمهور فرانسه به الجزایر با انتقادهایی در این کشور مواجه شد و این سفر بار دیگر نتوانست زخم‌های استعمار را در الجزایر بهبود ببخشد.

خبرگزاری میزان – سران فرانسه و الجزایر اخیرا گام مهمی را در جهت ترمیم روابط آسیب‌دیده از اختلافات بر سر مهاجرت و میراث جنایات استعماری برداشتند و توافق کردند که در زمینه انرژی، امنیت و ارزیابی مجدد تاریخ مشترک خود همکاری کنند.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه، سفر سه روزه خود به الجزایر را با مجموعه‌ای از توافق‌ها به پایان رساند و فرانسه امیدوار است روابط خود را با این کشور آفریقایی، به عنوان یک تامین کننده بزرگ گاز و نفت به اروپا و یک بازیگر نظامی تاثیرگذار منطقه‌ای، هموار کند.

اما توافق‌نامه‌هایی که دفتر «مکرون» منتشر کرد، از نظر جزئیات بسیار ناچیز بود و از عذرخواهی رسمی برای تخلفات فرانسه در دوران استعمار، که الجزایری‌ها مدت‌هاست از آن سخن می‌گویند، بسیار کمتر است.

در همین حال «مکرون» در جریان یک توقف در الجزایر با اعتراضات گسترده‌ای از سوی مردم این کشور مواجه شد که شعارهایی علیه وی سر داده و معترضان خواستار خروج فوری رئیس جمهور فرانسه از الجزایر شدند.

معترضان الجزایری بر این عقیده هستند که انگیزه اصلی «مکرون» از این سفر دستیابی به ذخایر گازی الجزایر است.

به همین دلیل «مکرون» در کشور خود متهم به «تحقیر فرانسه» شده و این سفر وی «شکستی در تلاش‎‌ها برای ترمیم روابط دیپلماتیک با الجزایر» توصیف شده است.

یکی از موارد توافق شده میان الجزایر و فرانسه در سفر اخیر «مکرون»، تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی آرشیوهای 130 سال حضور استعمارگرانه فرانسه در الجزایر است.

این بررسی شامل پیامدهای آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزایر، پرسش‌های حل نشده درباره بقایای جنگجویان الجزایری کشته شده و دیگر فصل‌های تاریک جنگ هشت ساله الجزایر برای استقلال خواهد بود.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، یک کارشناس تاریخی کمیسیون جدید را «مانور هوشمندانه فرانسه برای رها کردن خود از تعهد به درخواست بخشش از الجزایر به خاطر جنایت علیه بشریت» توصیف می‌‎کند.

تعداد واقعی الجزایری‌هایی که در جنگ و عواقب آن جان خود را از دست داده‌اند مشخص نیست، زیرا بسیاری از آنها هرگز شناسایی نشدند؛ سال گذشته، «مکرون» اذعان کرد که نیروهای فرانسوی در الجزایر از شکنجه استفاده کردند.

وی به خشونت مرگبار نیروهای فرانسوی علیه مردم فرانسه اذعان کرد که تاکنون بر آن سرپوش گذاشته شده بود.

اما تلاش‌های «مکرون» برای آشتی با انتقادهایی در الجزایر مواجه شده است؛ یک کارشناس فرانسوی در این باره می‎گوید «در میان مقامات فرانسوی، چه در احزاب راستگرا و چه در احزاب چپ، هیچ اراده سیاسی برای نگاه کردن به گذشته استعماری فرانسه وجود ندارد.»

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه الجزایر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *