نگاهی به میراث استعماری فرانسه در الجزایر؛ از کشتار 45 هزار نفر در یک روز تا آزار جنسی نظام‌مند

10:03 - 06 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۷۸۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایات استعماری فرانسه در الجزایر همچنان در ذهن مردم این کشورذ زنده است و تنش2ها میان دو کشور بر سر این موضوع ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، اخیرا به الجزایر سفر کرد؛ کشوری که سابقه جنایات استعماری فرانسه در آن همچنان در یادهای مردم زنده است.

در حالی که سکوت فرانسه در مورد نقش استعماری خود در الجزایر ممکن است در داخل این کشور موثر واقع شود، اما آینده روابط اروپا و شمال آفریقا به شدت تحت تأثیر سکوت پاریس است.

روابط الجزایر و فرانسه پس از مطرح شدن مجدد موضوع مسئولیت جنایات استعماری، در مجادله فرو رفته است.

مناقشه دیپلماتیک ادامه‌دار پس از آن رخ می‌دهد که نظرات منفی « امانوئل مکرون» در مورد الجزایر در مقاله نشریه «لوموند» در دوم اکتبر سال گذشته منتشر شد.

این جنجال هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد، به طوری که دولت الجزایر، فرانسه را به «نسل‌کشی» متهم و یک روز بعد هواپیماهای نظامی فرانسه را از پرواز در حریم هوایی خود منع کرد.

«مکرون» تمایل خود را برای «مماشات» ابراز کرده است، اما هیچ اقدامی از سوی هر دو طرف برای اصلاح بحران فرانسه-الجزایر انجام نشده است.

تاریخ استعمار فرانسه در الجزایر به دلیل جنایات جنگی وحشتناکش بدنام است؛ بر اساس آمار رسمی الجزایر، در 8 می 1945، حدود 45 هزار الجزایری به دلیل درخواست استقلال برای کشورشان کشته شدند؛ این بزرگترین قتل عام توسط فرانسه در یک روز بود.

با شتاب گرفتن جنگ آزادیبخش الجزایر در سال 1954، خشونت‌ها تشدید شد؛ در مبارزات هشت ساله استقلال که در سال 1962 به پایان رسید، حدود 1.5 میلیون الجزایری کشته و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شدند.

اعتقاد بر این است که جنایات تجاوز جنسی در این هشت سال در مقیاس وسیعی رخ داده است؛ برخی از تجربیات زنان الجزایری که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند آشکار شده است، در حالی که بسیاری دیگر برای همیشه پنهان مانده‌اند.

در ماه جولای امسال، در حالی که الجزایر خود را برای جشن گرفتن شصتمین سالگرد پایان جنگ آزادیبخش ملی و یادآوری زندگی از دست رفته میهن پرستان خود آماده می‌کرد، فرانسه همچنان تمایلی به اعتراف به جنایات ارتش این کشور در طول جنگ نداشت.

در سال 2017، «مکرون» که در آن زمان هنوز نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود، برای نخستین بار سکوت سیاسی طولانی مدت درباره خونین‌ترین دوره تاریخ اخیر فرانسه را شکست؛ او به «جنایت علیه بشریت» استعمار فرانسه که در الجزایر روی داده، اعتراف کرد.

با این حال، سیاست «مکرون» در طول سال‌های حضور خود در کاخ الیزه در مورد جنایات ارتکابی در الجزایر همچنان یک استراتژی «ژست‌های سیاسی» است.

در حالی که به نظر می‌رسد موضع «مکرون» با قدرت گرفتن راست افراطی در فرانسه و شیوع روزافزون اسلام‌هراسی نظام‎‎مند و اجتماعی مرتبط است، اختلافات عمیق‌تری بین دو کشور وجود دارد.

در حالی که «مکرون» قبلا استعمار را به عنوان «جنایت علیه بشریت» توصیف کرده بود و حتی با اذعان وی به استفاده فرانسه از شکنجه، اما الجزایری‌ها همچنان احساس می‌کنند که این اظهارات فاقد پشیمانی یا اقدام واقعی است.

فاطمه سرلک

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه الجزایر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *