جنایات استعماری فرانسه/ کشتار سربازان سنگالی که برای فرانسه جنگیده بودند

11:03 - 26 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۹۸۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حضور استعماری فرانسه در آفریقا ابعادی بسیار گسترده دارد و همچنان بسیاری از جنایات آن مخفی مانده‌اند.

خبرگزاری میزان – جنایات فرانسه در کشورهای آفریقایی ابعادی بسیار گسترده دارد.

به گزارش « globalvoices»، در یکم دسامبر 1944، یک تراژدی غیرقابل توصیف در اردوگاه نظامی  Thiaroye، یک روستای کوچک در حومه داکار رخ داد.

بر اساس اسناد رسمی، 35 «تیرآل سنگالی» (نوعی تفنگدار یا تیرانداز) کشته شدند، اما سایر اسناد و شواهد بیش از 300 کشته را گزارش می‌دهند که توسط نیروهای استعماری پس از اعتراض به دریافت دستمزد خدمت سربازی خود به ضرب گلوله کشته شدند.

عموم مردم تا سال 1988 از این فاجعه مطلع نشدند تا اینکه ساخت یک فیلم پرده از این جنایت برداشت.

این قتل عام نشانه تحقیر قدرت استعماری فرانسه علیه سربازان آفریقایی است که برای آزادی آن در طول جنگ جهانی دوم جنگیده بودند.

سربازان آفریقایی، آزادی‌بخش فرانسه، توسط خود فرانسه قتل عام شدند؛ این سربازان آفریقایی که معمولاً به عنوان تیرآل سنگالی شناخته می‌شوند، مرتکب یک جنایت شده بودند: آفریقایی بودن.

در واقع، چگونه می‌توان ترور آنها را توضیح داد؟ این افراد که اکثرا به زور استخدام شده بودند و بارها به آنها گفته شده بود که فرانسه سرزمین مادری آنهاست، با قاطعیت با دشمن جنگیدند و سرانجام پیروز شدند.

آنها به این پیروزی افتخار می کردند و پس از آن از ارتش خارج شدند و در 21 نوامبر 1944 به کمپ تیارویه در سنگال رسیدند. با این حال، در 30 نوامبر 1944، شورشی در کمپ تیارویه رخ داد.

این امر پس از آن اتفاق افتاد که آنها خواستار پرداخت حقوق معوقه و کمک هزینه سربازی شدند که قبلاً قبل از بازگشت به آفریقا از آنها در فرانسه رد شده بود.

شب اول دسامبر 1944، گردان «سنت لوئیس» بدون هشدار به اردوگاه غیرمسلح یورش برد؛ حدود 30 نفر از بازماندگان به حبس از یک تا 10 سال، جریمه نقدی و محرومیت از دستمزد محکوم شدند.

در مقابل، دولت فرانسه تلاش کرد تا پیش از کشتن آنها، سهم این سربازان را به حداقل برساند تا از پرداخت بدهی خود اجتناب کند.

این افراد برای فرانسه جنگیده بودند و خواهان دریافت دستمزد بودند. درخواست آنها توسط مقامات نظامی داکار رد شده بود، که نقض مقررات آن زمان بود.

این غارت توسط وزارت دفاع وقت فرانسه سرپوش گذاشته شد. در بخشنامه ای به تاریخ 4 دسامبر 1944 - یعنی پس از کشتار - به دروغ اعلام کرد که سربازان بازگردانده شده کل غرامت خود را قبل از خروج از فرانسه دریافت کرده‌اند.

برای چندین دهه، این تلاش برای پاک کردن همه آثار قتل عام به قدری موفقیت آمیز بود که هنوز پس از 73 سال مشخص نیست چه تعداد سرباز قتل عام شدند یا بقایای قربانیان کجاست.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *