عقیم سازی اجباری زنان و دختران معلول؛ نقض حقوق بشر رایج در اروپا

9:26 - 07 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۰۳۵۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان و دختران معلول در کشورهای اروپایی عضو کنوانسیون‌های حقوق بشری مختلف به اجبار عقیم می‌شوند.

خبرگزاری میزان – با وجود انتقادها و مخالفت‌های فراوان، زنان و دختران معلول در اروپا همچنان به صورت اجباری عقیم می‌شوند.

به گزارش « womensmediacenter»، زنان و دختران معلول در اروپا برای زندگی با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند.

براساس گزارش‌ها، زنان و دختران معلول و ناتوان ذهنی در اروپا در مراکز نگهداری مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، اما این رسوایی‌ها با سقط جنین اجباری پنهان می‌شوند.

اگرچه عقیم سازی اجباری ممکن است روی هر فرد با هر جنس و توانایی انجام شود، اما زنان و دختران دارای معلولیت بیشتر در احتمال چنین اقدامی قرار دارند.

در سطح جهانی عقیم سازی اجباری اغلب گزارش نمی‌شود و اطلاعات درستی درباره آن وجود ندارد.

 مبارزه با عقیم سازی اجباری زنان و دختران معلول در اروپا کُند و ناپایدار بوده و عقیم سازی اجباری آن‌ها همچنان ادامه دارد.

عقیم سازی اجباری بدون رضایت شخص، موردی از نقض حقوق بشر است.

براساس اعلام سازمان ملل، عقیم سازی اجباری نوعی شکنجه و خشونت سیستماتیک علیه دختران و زنان دارای معلولیت است.

رئیس گروه کاری سازمان ملل در مورد تبعیض علیه زنان و دختران، عقیم‌سازی اجباری زنان و دختران دارای معلولیت را یک «پدیده جهانی» توصیف کرد.

وی گفت: زنان و دختران معلول به دلیل حاکمیت کلیشه‌ها، محرومیت از زندگی عمومی و رفتار نامناسب با آن‌ها و وجود بحران‌های بشردوستانه، در وضعیت بحرانی دائمی در رابطه با حقوق خود قرار دارند.

افسر ارشد حقوق بشر در انجمن ناتوانی اروپا (EDF) ضمن اشاره به حاکمیت کلیشه «زنان معلول، مادران خوبی نیستند» در اروپا گفت: عقیم‌سازی اجباری زنان و دختران دارای معلولیت به سختی قابل مستندسازی است؛ زیرا این امر اغلب پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد و به همین دلیل، داده‌های موجود در مورد این موضوع کمیاب است؛ البته این پدیده گسترده تر از آن چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند.

اروپا سابقه طولانی در برنامه‌ها و سیاست‌های اصلاح نژادی دارد که اوج آن در دوران رژیم نازی بود که تا سال 1945 ادامه یافت.

این برنامه‌ها با هدف عقیم سازی و معدوم کردن افراد دارای ناتوانی‌های ژنتیکی و اختلالات روانی-اجتماعی، برای جلوگیری از انتقال ژن‌های معیوب برای حذف افراد معلول انجام می‌شدند.

اگرچه رژیم نازی مدت‌ها پیش پایان یافت، اما موضوع عقیم‌سازی اجباری زنان و دختران در اروپا همچنان پابرجاست.

سازمان ملل از بلژیک، کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، لیتوانی، هلند و اسلواکی به عنوان کشورهایی یاد کرده است که قوانین آن‌ها عقیم‌سازی اجباری زنان و دختران معلول را ممکن می‌سازد.

عقیم سازی اجباری زنان و دختران معلول در سوئد به صورت قانونی در سال 1976 پایان یافت اما نمی‌توان خاتمه آن را با یقین اعلام کرد.

اسپانیا نیز در سال 2020 در پی افشای پرونده عقیم سازی اجباری زنان و دختران در پی تایید معلولیت توسط پزشک، معلول ناچار به غیرقانونی اعلام کردن این اقدام شد.

عقیم سازی زنان و دختران معلول در اروپا در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی علاوه بر عضویت در کنوانسیون‌های مختلف سازمان ملل مانند کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودک، قوانین اضافی اتحادیه اروپا برای حمایت از زنان و دختران معلول را امضا کرده اند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *