نقض حقوق زنان و دختران معلول در پرتغال

9:42 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۱۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افراد معلول به ویژه زنان و دختران معلول در پرتغال از ابعاد مختلفی با نقض حقوق خود مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – داشتن یک زندگی عاری از سوءاستفاده و خشونت یکی از حقوق اساسی بشر است؛ با وجود این برای بسیاری از زنان و دختران معلول در پرتغال رسیدن به این هدف دشوار و تا حد قابل ملاحظه ای دست نیافتنی است.

زنان معلول در پرتغال به ویژه در مناطق روستایی و جوامع حاشیه ای با انواع خشونت فیزیکی، جنسی، روانی، اقتصادی و نهادی در محل کار، زندگی شخصی، اماکن عمومی، مدرسه، فضای آنلاین و ... مواجه بوده اند.

این دسته از افراد به شکل قابل توجهی متحمل تبعیض گسترده و نامحدودی می‌شوند.

به گزارش «وب سایت سازمان ملل»، کمیته حقوق زنان سازمان ملل در بیانیه بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی سالانه زنان در جولای 2022، به موضوع حقوق زنان در پرتغال اشاره کرد.

یکی از نکاتی که در بیانیه مذکور مورد توجه قرار گرفته، عدم همکاری و هماهنگی بین دادگاه‌های خانواده و دادگاه‌های جنایی در پرونده‌های مربوط به خشونت خانگی و خشونت مبتنی بر جنسیت است.

در این بیانیه به نکته قابل توجهی اشاره شده است؛ دختران و زنان دارای معلولیت در پرتغال به ویژه در برابر عقیم سازی اجباری که به بهانه‌های مراقبت پزشکی با رضایت یا بدون رضایت و آگاهی آنان انجام می‌شود، آسیب پذیر هستند.

به گزارش « ohchr»، کمیته حقوق افراد دارای معلولیت سازمان ملل در گزارش 2016 خود به موضوع عدم دسترسی زنان و دختران معلول به سیستم قضایی  و حق رای اشاره کرد؛ دلیل این امر عدم تخصیص بودجه و نیروی انسانی کافی است.

 ضمن این که تقریبا 98.5 درصد کودکان دارای معلولیت ناچار به تحصیل در مدارس عادی هستند؛ اگرچه این امر به بهانه ادغام کودکان معلول با کودکان دیگر انجام می‌شود اما عملا آن‌ها را از امکانات مورد نیازشان مانند فیزیوتراپی محروم کرده است.

موضوع نگران کننده دیگر در مورد زنان و دختران دارای معلولیت در پرتغال، بازداشت یا درمان کاذب بدون رضایت این افراد است.

معلولان شاغل در پرتغال نیز به دلیل وجود تبعیض گسترده دستمزد پایین تری دریافت می‌کنند، البته وضعیت برای زنان معلول دشوار تر است.

باید توجه داشت که زنان و دختران معلول در پرتغال با نرخ بالاتری قربانی خشونت خانگی می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *