نقش استعماری آمریکا و کشورهای اروپایی در چالش‌ها و مشکلات آفریقا

10:47 - 14 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۱۰۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ریشه بسیاری از مشکلاتی که مردم کشورهای آفریقایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نقش استعماری آمریکا و کشورهای غربی در این قاره است.

خبرگزاری میزان – نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از کشورهای آفریقایی با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند؛ گرسنگی، بیکاری، کمبود برق، امکانات کم، مراقبت‌های بهداشتی ضعیف و فساد از چالش‌های اصلی بسیاری از کشورهای آفریقایی هستند.

به گزارش «springmag»، حل این مشکلات مستلزم نگاه به ریشه مشکلات و تلاش برای اصلاح آنهاست؛ هرگونه تحلیل این مشکلات که شامل استعمار و مداخله قدرت‌های غربی در دوران پسااستعمار نباشد، ناقص و گمراه کننده خواهد بود.

نادیده گرفتن نقش فعال کشورهای آمریکای شمالی و اروپا، بسیاری از مفسران را به نتیجه‌گیری اشتباه و اغلب نژادپرستانه در مورد علل و راه حل‌های مشکلات پیش‌روی این قاره سوق داده است.

یکی از مهمترین دلایل رنج و آشفتگی این قاره، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است؛ شواهد و گزارش‌های متعدد، تلاش سیا برای تضعیف، ناکام گذاشتن، خفه کردن و از بین بردن آشکار هر فرصتی برای توسعه مستقل در کشورهای آفریقایی مانند غنا و کنگو را آشکار می‌کند.

جای تعجب نیست که آمریکا در «غنا» خطر بالقوه را می‌دید؛ مقامات آمریکا نگران بودند که استقلال غنا از انگلیس الهام بخش دیگر کشورهایی باشد که به دنبال استقلال هستند، و منجر به «توسعه نامنظم» شود.

خصومت آمریکا با استقلال آفریقا با عبارات نژادپرستانه باورنکردنی توجیه می‌شد؛ هر کشوری که به دنبال استقلال از قدرت‌های اروپایی بود، یک تهدید بالقوه برای «امنیت ملی» آمریکا به شمار می‌رفت، از جمله کنگو که در آن جنبشی علیه حاکمیت بلژیک در حال رشد بود.

اسناد داخلی نشان می‌دهد که هر چیزی به جز حمایت مستقیم از دولت آمریکا به عنوان جانبداری از شوروی سابق تلقی می‌شد.

منابع آرشیوی از هشت کشور و سازمان ملل، روش‌های متنوع و خرابکارانه‌ای را که آمریکا و به خصوص سیا برای تضعیف و خرابکاری هر گونه حرکت برای سیاست مستقل در قاره آفریقا فعالیت می‌کرد، روشن می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آفریقا استعمار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *