رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آپارتاید واکسن در جهان عرب/توزیع واکسن کرونا و آشکار شدن نابرابری‌ها در غرب آسیا

10:07 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۶۸۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شیوع کرونا و متعاقب آن توزیع واکسن کرونا، پرده از نابرابری‌های موجود در غرب آسیا برداشت.

خبرگزاری میزان – کارشناسان حوزه بهداشت درباره پیامدهای سیاسی و اجتماعی نابرابری واکسیناسیون کرونایی در جهان عرب در سال‌های آینده هشدار می‌دهند.

به گزارش «میدل ایست آی»، همانطور که کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند، کرونا هنوز تمام نشده و با وجود کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری، موج‌های مختلف می‌آیند و می‌روند و هنوز هم این ظرفیت را دارند که بر سیستم بهداشتی کشورها غلبه کنند.

موارد ابتلا به کرونا مجددا در حال افزایش است و توزیع نابرابر واکسن‌های این بیماری می‌تواند کشورهای فقیر غرب آسیا و شمال آفریقا را با چالش بزرگ تری در قیاس با امواج قبلی شیوع بیماری مواجه کند.

توزیع نابرابر واکسن کرونا در غرب آسیا

سازمان جهانی بهداشت در اواخر جولای سال جاری در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) که از مراکش تا پاکستان را در بر می‌گیرد، هشدار داد؛ بر اساس آخرین آمار گزارش شده، تعداد مرگ و میرهای کرونایی در سرتاسر جهان در ابتدای آگوست 2022 حدود 6.41 میلیون نفر تخمین زده شد که 345 هزار و 429 مورد آن در منطقه بین مراکش و پاکستان گزارش شده است.

درگیری‌های مسلحانه، بی‌ثباتی سیاسی، شوک‌های اقلیمی و تاثیرات ثانویه شیوع کرونا، ظرفیت‌های مقاومت و بهبودی از شوک‌ها را در کشورهای مذکور تضعیف کرده است.

شیوع کرونا و در پی آن عجله جهان برای پوشش جهانی واکسیناسیون صرفا شکاف گسترده میان کشورهای ثروتمند و فقیر را نشان نداد، بلکه نابرابری‌های بزرگی را بین کشورها و مناطق وجود دارد، آشکار کرد.

اگرچه آفریقا کم پوشش ترین منطقه جهان از لحاظ واکسیناسیون کرونایی است اما غرب آسیا شاهد شدیدترین نابرابری‌ها در توزیع واکسن کرونا بوده است.

از زمان اعلام شیوع کرونا در مارس 2020 پاسخگویی به این بیماری و دسترسی به واکسن شکاف گسترده میان کشورهای ثروتمند غربی و بیشتر کشورهای در حال توسعه را آشکار کرد.

کمبود واکسن باعث پدید آمدن عبارت «آپارتاید واکسن» شد که نابرابری میان افراد دارای دسترسی و محروم از واکسن کرونا را برجسته کرد.

تا آگوست 2022 حدود 62 درصد جمعیت جهان واکسن کرونا را دریافت کردند؛ نرخ واکسیناسیون در برخی از کشورهای عربی مانند امارات بالای 90 درصد است اما فقط 1.5 درصد یمنی ها تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در سوریه 10 درصد، لیبی 17 درصد و فلسطین 34 درصد از مردم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که بسیار کمتر از میانیگن جهانی است.

هشت کشور در منطقه «EMRO » هنوز به نرخ 20 درصد واکسیناسیون نرسیده اند.

آمار مربوط به نرخ واکسیناسیون کرونایی، نابرابری در غرب آسیا را بار دیگر آشکار کرد.

در پایان دسامبر 2021 سازمان جهانی بهداشت هشت واکسن کرونا را برای استفاده در سراسر جهان ثبت کرد؛ هدف فوری از این اقدام جلوگیری از مرگ و میر و محافظت از سیستم‌های بهداشتی تحت فشار بودند.

در طول یک سال و نیم گذشته واکسن‌ها از طرق مختلف وارد منطقه مدیترانه شرقی شدند؛ کشورهای با درآمد بالاتر در منطقه مستقیما برای تهیه واکسن اقدام کردند اما در کشورهای کم درآمد مانند یمن واکسن از طریق کوواکس یا کمک‌های مالی از طریق کشورهای دوست تامین شد.

با وجود این، کشورهای با درآمد کم، با موانع متعدد به جز در دسترس نبودن واکسن مانند وضعیت نامطلوب سیستم‌های بهداشتی نیز مواجه بودند.

در یمن که از سال 2015 تاکنون تحت فشار جنگ قرار دارد، کمبود امکانات پزشکی مانع واکسیناسیون شده است؛ این کشور که از ناکافی بودن تجهیزات حفاظتی و واکسن‌های کرونایی رنج می‌برد، به ازای هر 10 هزار نفر 10 پزشک وجود دارد و حدود نیمی از تاسیسات بهداشتی یمن بر اثر جنگ آسیب دیده اند.

در حالی که سازمان جهانی بهداشت در مارس 2021 پیش بینی می‌کرد تا پایان سال 21 درصد از مردم یمن واکسینه شوند، تا اوایل آگوست 2022 کمتر از 2 درصد مردم یمن واکسینه شده بودند.

در فلسطین شامل غزه، «قدس اشغالی» و کرانه باختری شیوع کرونا کمکی به توقف روند تخریب خانه‌ها و آواره کردن اجباری خانواده‌های فلسطینی و نیز رفع کنترل شدید داروها و تجهیزات نکرد.

در جولای 2022 پزشکان به سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که مقام‌های رژیم صهیونیستی یک سوم درخواست‌های مجوز پزشکی برای سفر درمانی نوجوانان فلسطینی در محاصره غزه را رد کردند.

براساس اعلام منابع رسمی، بین سال‌های 2008 تا 2021 حدود 840 فلسطینی در انتظار صدور مجوز خروج از غزه برای درمان، جان خود را از دست دادند.

مشکلات مشابهی در کشورهای دیگر مانند سوریه ، لیبی، سودان، ... وجود دارد.

آمار مربوط به تلفات کرونا در جهان غیرقابل اعتماد هستند.

پیامدهای توزیع نابرابر واکسن کرونا در غرب آسیا

در حالی که قربانیان کرونا در سراسر جهان تا پایان سال 2021 حدود 6 میلیون نفر ثبت شد موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در مارس 2022 اعلام کرد که تعداد تلفات احتمالا سه برابر این رقم باشد.

براساس گزارش مذکور تعداد تلفات کرونایی در غرب آسیا و شمال آفریقا یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ و میر کرونایی و احتمالا 10 برابر بیشتر از آمار رسمی است.

یک استاد دانشگاه می‌گوید که شیوع کرونا باعث تشدید نابرابری‌ها در سراسر منطقه شده و به شکل نامتناسبی بر فقرا و حاشیه نشینان به ویژه زنان، جوانان و مهاجران و پناهندگان تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی، سرعت کند واکسیناسیون کرونایی در اکثر بخش‌های منطقه در حالی رخ داد که غرب آسیا و شمال آفریقا با سرعت به سمت ناامنی غذایی در حرکت هستند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند نابرابری واکسیناسیون کرونایی در جهان عرب سبب بروز پیامدهای سیاسی و اجتماعی جدی شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *