فاصله فاجعه‌بار توزیع واکسن کرونا در جهان

10:32 - 06 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۳۵۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمار منتشر شده نشان می‌دهد که فاصله فاجعه‌باری میان توزیع واکسن ویروس کرونا در میان کشورهای فقیر و ثروتمند جهان وجود دارد.

خبرگزاری میزان - ارقام واکسن کرونا نشان دهنده نابرابری جهانی است و همزمان با این روند اهداف جهانی محقق نشده است.

به گزارش «گاردین»، به گفته فعالان، هدف بین‌المللی برای واکسینه کردن 70 درصد از جمعیت جهان علیه کرونا تا اواسط سال 2022 نادیده گرفته شد، زیرا کشورهای فقیرتر در زمان عرضه واکسن‌ها در «صف» بودند.

آخرین ارقام موسسه «جهان ما از نگاه داده‌ها» نشان دهنده نابرابری‌های بزرگ در نرخ واکسیناسیون در سراسر جهان است، به طوری که از هر هفت نفر در کشورهای کم درآمد تنها یک نفر به طور کامل واکسینه شده است؛ در مقابل  از هر چهار نفر در کشورهای پردرآمد، سه نفر حدود یک سال است که واکسینه شده‌اند.

فعالان خواستار تلاش مجدد برای افزایش مصرف واکسن در سطح جهانی برای کاهش شیوع ویروس و جلوگیری از انواع جهش‌های آن در  آینده هستند. این درخواست در حالی مطرح می‌شود که سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرد که شیوع کرونا در اروپا سه برابر، و تعداد بستری‌ها در بیمارستان در شش هفته گذشته دو برابر شده و در مجموع سه هزار نفر در هفته جان خود را از دست می‌دهند.

«کاونگو ماتوندو»، هماهنگ کننده آفریقا برای فراخوان جهانی جهت اقدام علیه فقر (GCAP) که با گروه‌های خط مقدم در پاسخ به کرونا همکاری می‌کند، گفت «تا زمانی که ما به اقدام عادلانه در مقابله با این بیماری همه‌گیر دست نیابیم، همیشه با ما در جهان باقی خواهد ماند. این ویروس نشان داده که قادر به جهش به هر چیزی است و می‌تواند به ویروسی خطرناکتر از ویروس اصلی تبدیل شود.

از آنجایی که اولین واکسن‌ها در سال 2020 در سراسر جهان عرضه شد، کشورهای کم درآمد مجبور بودند ماه‌ها منتظر بمانند تا دوزها را از طریق سیستم اشتراک‌گذاری واکسن Covax یا سایر اهداکنندگان دریافت کنند اما پیش از آن کشورهای ثروتمند سهم اصلی واکسن‌های موجود را خریداری کرده بودند.

حتی زمانی که واکسن به دست کشورهای فقیر رسید، واکسن‌ها گاهی نزدیک به اتمام تاریخ مصرف بودند یا برای پاسخگویی به نیازهای مراکز بهداشتی کافی نبودند.

فقیرترین کشورهای جهان در انتهای صف دریافت واکسن قرار گرفته‌اند و این حس را دارند که گویا زندگی برخی دیگر مهم‌تر است.

بر اساس ارقام «جهان ما از نگاه داده‌ها»، تا 10 جولای تنها 15.8 درصد از مردم در کشورهای کم درآمد کاملا واکسینه شده‌اند، در مقایسه با 55 درصد در کشورهای با درآمد متوسط ​​پایین، 73.5 درصد در کشورهای با درآمد متوسط و 78.7 درصد در کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *