رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاش صنعت داروسازی غرب برای حفظ انحصار در میانه بروز همه گیری‌های متوالی

9:03 - 02 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۹۲۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
صنعت داروسازی غرب اخیرا با انتشار بیانیه ای به صورت رسمی انحصار خود بر دارو را اعلام کرد.

خبرگزاری میزان – بیانیه اخیر صنعت داروسازی موسوم به بیانیه برلین با عنوان «چشم انداز دسترسی عادلانه در همه گیری‌ها»، در هفته گذشته، موجی از انتقادها به انحصارگرایی این صنعت در میانه بروز همه گیری‌های پی در پی را به دنبال داشت.

به گزارش «ریلایف وب»، «آکسفام»، سازمان بین المللی تحقیق و امدادرسانی برای ریشه کن سازی فقر، گرسنگی و بی عدالتی در جهان، در واکنش به بیانیه اخیر صنعت داروسازی اعلام کرد «این اعلامیه، اقدام شرمانه دیگری برای انحراف انتقادها از سوی صنعتی است که سودهای کلان را بر زندگی انسان‌ها در سراسر دوران همه گیری ترجیح داده است.»

سازمان مذکور همچنین تاکید کرد که کنترل انحصاری صنعت داروسازی بر واکسن‌ها، آزمایش‌ها و درمان‌ها یکی از مهم ترین دلایل نابرابری جهانی در دسترسی به ابزارهای نجات بخش بوده است.

به گزارش « cepr»، اگرچه صنعت داروسازی اخیرا واکسن‌هایی علیه ویروس کرونا ساخته و جان میلیون‌ها انسان با این واکسن نجات داده شده است، اما باید توجه داشت که خط داستانی این صنعت تصویری ناقص از آن چه در این صنعت می‌گذرد، ارائه می‌کند.

تاکنون رسوایی‌های مختلفی از صنعت داروسازی که عمدتا در آمریکا و کشورهای اروپایی مستقر است، منتشر شده است.

به عنوان نمونه باید به رسوایی مواد افیونی چندین شرکت بزرگ دارویی اشاره کرد که میلیاردها دلار سود را عاید صنعت داروسازی کرد؛ صنعت داروسازی با آگاهی از اعتیادآور بودن برخی داروها، این موضوع را به پزشکان اعلام نکرد تا بتواند داروهای بیشتری را بفروشد.

صنعت داروسازی از سوی دیگر با به تعویق انداختن تلاش‌های قانونی و حقوقی نهادها و سازمان‌های بین المللی برای کاهش قیمت داروها، جان میلیون‌ها انسان نیازمند به این داروها را به خطر می‌اندازد.

مالکیت انحصاری صنعت داروسازی بر برخی داروها و واکسن‌های جدید نیز از جمله مشکلاتی است که این صنعت را در مسیر نقض حق سلامت انسان‌ها به پیش می‌برد.

لزوم تبعیت از قانون ثبت اختراع، حفظ اسرار صنعتی و امضای قرارداد عدم افشای اطلاعات با کارکنان در زمینه دارو به ویژه در دوره شیوع کرونا، به این معناست که کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، برزیل و هند به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان دارو در جهان که تخصص فنی برای تولید واکسن کرونا و درمان‌ها و آزمایش‌ها را دارند، نمی‌توانند برای نجات جان مردم خود واکسن تولید کنند.

صنعت داروسازی و مدیران شرکت‌های دارویی عمدتا به دلیل گمراه کردن مردم در مورد داروهایشان یا دریافت قیمت‌های بالا که آن‌ها را از دسترس شمار زیادی از مردم دور می‌کند، اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارد.

این صنعت نقش کلیدی در داستان تلفات گسترده و غیر ضروری در دوران شیوع کرونا داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر دارو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *