آمریکا مسئول اصلی گرسنگی و تلفات شدید انسانی در افغانستان

14:43 - 02 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۰۲۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تحریم‌های آمریکا در کنار اشغالگری چند دهه ای این کشور در افغانستان وضعیت انسانی این کشور را بحرانی کرده است.

خبرگزاری میزان – تحریم‌های آمریکا علیه افغانستان پس از عقب نشینی ارتش آمریکا پس از دو دهه اشغالگری، اوضاع انسانی و اقتصادی افغانستان را به سمت وخامت بیشتر برده است.

به گزارش «سی جی تی ان»، فروپاشی اقتصادی افغانستان را باید نتیجه تحریم‌های آمریکا و بلوکه کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان دانست.

دولت «جو بایدن»، 7 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان معادل تقریبا 40 درصد اقتصاد افغانستان را در فدرال رزرو بلوکه کرده است؛ به همین دلیل آمریکا در موقعیتی نیست که در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان صحبت کند.

زلزله‌های اخیر در ولایت‌های مختلف افغانستان مشکلات گسترده و متنوع این کشور شامل عدم دسترسی به بودجه عمومی، بیکاری گسترده و چالش‌های امنیتی شدید را تشدید کرده است.

راه حل این مشکلات، لغو فوری تحریم‌های آمریکا علیه افغانستان است که بخش مالی این کشور را هدف قرار داده است اما مدافعان تحریم علیه افغانستان سرسختانه مدعی هستند که کمک‌های بین المللی برای بهبود اوضاع کافی هستند.

این در حالیست که ویرانی گسترده اقتصاد محلی افغانستان به دلیل دهه‌ها جنگ بسیار گسترده تر از آن است که با کمک‌های بین المللی رفع و رجوع شود.

واقعیت این است که مداخله چندین دهه ای ناتو در افغانستان نیز از دلایلی است که سبب شده جامعه عمیقا از هم گسیخته افغانستان در سال 2022 ناامنی غذایی طولانی مدت، سوءتغذیه کودکان، کاهش تولیدات کشاورزی، فلج شدن بانک‌ها را متحمل شود.

ادامه این روند مردم بیشتری را در افغانستان به سمت گرسنگی و بیکاری سوق می‌دهد.  

ریشه‌های فاجعه کنونی در افغانستان عمیق تر است و نیاز به رسیدگی دارد. روند فعلی اوضاع چشم انداز بهبود اقتصادی افغانستان را محو کرده و مردم این کشور همچنان در باتلاقی گرفتار هستند که خود نقشی در ایجاد آن نداشته اند.

«آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها و تاثیر بر حقوق بشر در گزارشی مشترک با گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر شدید و حقوق بشر در ماه آوریل سال جاری، در مورد پیامدهای شدید تحریم‌های آمریکا علیه افغانستان هشدار داد.

این دو گزارشگر سازمان ملل از آمریکا خواستند به تعهدات بین المللی در زمینه حقوق بشر احترام بگذارند و تحریم‌های یکجانبه خود علیه افغانستان را به دلیل تاثیرات بسیار منفی لغو کند.

در نظر داشتن موارد پیش گفته آشکار می‌کند که آمریکا مسئول اصلی تلفات انسانی شدید در افغانستان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *