چگونه آمریکا از پاسخگویی درباره جنایات جنگی خود فرار می‌کند؟

15:16 - 20 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۳۱۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات آمریکا تاکنون با شیوه‌های مختلف از پاسخگویی درباره جنایات جنگی خود در کشورهای مختلف فرار کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - «این یک اشتباه بود!»؛ ارتش آمریکا در 17 سپتامبر 2021 و در بحبوحه فشار افکار عمومی بین‌المللی و شواهد محکم ارائه شده، تغییر مسیر داد.

به گزارش «گلوبال تایمز»، در جنگ 20 ساله افغانستان، آمریکا جنایات جنگی وحشتناکی را در این کشور مرتکب شده اما واشنگتن و پنتاگون معمولا از تصدیق آنها خودداری و سعی می‌کنند حقیقت را بپوشانند.

این روندی است که مقامات آمریکا درباره جنایات جنگی این کشور در سراسر جهان پیش گرفته‌اند.

آمریکا همچنین تحریم‌هایی را علیه دادگاه کیفری بین المللی (ICC) اعمال کرده که تحقیقاتی را در مورد جنایات جنگی این کشور آغاز کرد.

واشنگتن برای بازتاب جنایاتی که علیه مردم کشورهای مختلف مرتکب شده، صداقت صفر را نشان داده است.

«پروژه هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون برآورد کرده که بیش از 46 هزار غیرنظامی افغانستانی در طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

جنایات و حملات آمریکا در بسیاری از کشورهای جهان موجب شده که غیرنظامیان بیگناه بسیاری جان خود را از دست دهند.

حمله اشتباه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در 29 آگوست 2021 نخستین بار نیست که غیرنظامیان افغانستانی در حملات تحت عنوان گسترده «جنگ علیه تروریسم» کشته می‌شوند.

علاوه بر کشتار غیرنظامیان، اتهامات زیادی نیز در مورد شکنجه، بدرفتاری و کشتار زندانیان توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان و دیگر کشورها وجود دارد.

در سال 2016، در پاسخ به شکایت قانون آزادی اطلاعات که بیش از یک دهه پیش توسط اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا ارائه شد، وزارت دفاع این کشور مجبور شد نزدیک به 200 عکس مربوط به آزار زندانیان در تأسیسات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان را منتشر کند؛ این عکس‌ها بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر متشکل از دو هزار عکس بود.

می‌توان گفت که آمریکا بزرگترین چتر را برای جنایتکاران احتمالی که مظنون به ارتکاب جنایات جنگی در کشورهای مختلف بودند، فراهم کرده است.

این کشور با جنایکاران جنگی برخورد جدی نکرده و علاوه بر این، تلاش زیادی برای جلوگیری از تحقیقات نهادهای قضایی بین‌المللی در مورد جنایات جنگی داشته است.

دیوان بین‌المللی کیفری باید به پیشبرد تحقیقات در مورد جنایت‌های جنگی آمریکا ادامه دهد؛ سازمان ملل نیز باید با محکوم کردن جنایات جنگی توسط آمریکا و متحدانش از طریق قطعنامه‌ها اقدام کند و تحقیقات و پیگرد قانونی را آغاز کند.

واشنگتن زمانی که می‌بیند منافعش در معرض آسیب قرار دارند، در نادیده گرفتن قوانین تردید نخواهد کرد؛ واشنگتن تمام تلاش خود را می‌کند تا خود را از معاهدات مربوطه خارج و حتی نهادهای مسئول را تحریم کند.

تلاش‌های بیشتری لازم است تا آمریکا در قبال جنایات جنگی که در افغانستان و سایر کشورها مرتکب شده است، پاسخگو باشد؛ گروه‌های گسترده حقوق بشر و سازمان‌های غیر دولتی می‌توانند کمک بیشتری برای جمع آوری شواهد در این زمینه ارائه دهند. آنها همچنین می‌توانند به هدایت افکار عمومی برای تمرکز بیشتر روی این موضوع کمک کنند تا درجه خاصی از فشار را بر این کشور اعمال کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *