آثار هولناک محاصره غزه بر زندگی افراد دارای معلولیت

9:20 - 28 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۲۷۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندگی افراد معلول در غزه در پی محاصره از سوی رژیم صهیونیستی به دلیل کمبود دارو، قطع برق و نبود قطعات یدکی ویلچرها با رنج غیرقابل تصوری می‌گذرد.

خبرگزاری میزان – محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی سبب رنج مضاعف افراد دارای معلولیت ساکن این باریکه شده است که به عنوان بزرگ ترین زندان روباز جهان شناخته می‌شود.

به گزارش «میدل ایست آی»، محاصره غزه سبب شده تقریبا نیمی از بیماران اهل غزه برای درمان با تاخیر یا ممنوعیت دسترسی به مراکز درمانی مواجه شوند.

کمک هزینه درمان افراد دارای معلولیت در نوار غزه، به دلیل کاهش کمک‌های بین المللی به پایین ترین حد خود رسیده است؛ این در حالیست که نرخ فقر در غزه 53 درصد است.

نیازهای ویژه بیماران و معلولان در نوار غزه مانند ویلچر، داروهای خاص و تشک بادی به دلیل محاصره و قطعی برق تامین نمی‌شود و آن‌ها را با درد مضاعفی مواجه می‌کند.

بحران برق در نوار غزه، به شدت بر افراد دارای معلولیت تاثیر می‌گذارد؛ زیرا به این معنی است که برق برای بالابر یا شارژ باتری ویلچر برقی و تشک بادی و غیره وجود ندارد.

دیده بان حقوق بشر در گزارش سال 2020 خود تاکید کرد «یک دهه محاصره نوار غزه، آزادی تردد افراد دارای معلولیت و دسترسی آن‌ها به دستگاه‌ها، برق و فناوری مورد نیاز برای برقراری ارتباط و ترک خانه‌هایشان را سلب کرده است.»

این تنها بخشی از پیامدهای محاصره غزه است که اکنون در پانزدهمین سال خود به سر می‌برد.

رژیم صهیونیستی پس از پیروزی گروه مقاومت «حماس» در انتخابات پارلمانی 2006، نوار غزه را تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی قرار داد؛ محاصره ای که زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم این نوار ساحلی را ویران و با محدودیت‌های شدیدی مواجه کرده است.

براساس گزارش ماهانه سازمان جهانی بهداشت در ماه آوریل، رژیم صهیونیستی تنها 57 درصد از مجوزهای ورود بیماران غزه را تایید کرده است.

گروه‌های بین المللی حقوق بشر و مکانیسم‌های سازمان ملل ، محاصره نوار غزه را مجازات دسته جمعی غیرقانونی توصیف کرده اند.

مدیر کمیسیون بین المللی حمایت از حقوق مردم فلسطین می‌گوید «در کنار کمبود قطعات یدکی و اثرات فاجعه بار قطعی برق بر افراد دارای معلولیت در غزه، کمک‌های بین المللی به شدت کاهش یافته است و همین امر سبب تعطیلی پروژه بلند مدت 2 هزار معلول غزه در سال گذشته شد.»

وی افزود «براساس کنوانسیون چهارم ژنو، ممانعت از دسترسی افراد معلول به بیمارستان‌ها در کرانه باختری و ممنوعیت تجهیزات پزشکی می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود.»

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، سه درصد از 2.17 میلیون فلسطینی در غزه دارای معلولیت هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *