رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بوستون گلوب: سفر بایدن به عربستان به دلیل نقض حقوق بشر از سوی مقام‌های ریاض شرم‌آور است

13:08 - 20 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۲۸۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی با انتقادهای بسیار به دلیل سابقه نقض گسترده حقوق بشر در این کشور همراه شده است.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، که قرار است روز چهارشنبه آینده به اراضی اشغالی سفر کند و از آنجا به طور مستقیم به عربستان برود، طی یادداشتی از این سفر خود به عربستان دفاع کرده است.

به گزارش «بوستون گلوب»، «بایدن» که در بحبوحه انتقاد از وضعیت بد حقوق بشری عربستان سعودی برای سفر به این کشور آماده می‌شود، طی یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» از تصمیم خود دفاع کرده و می‌گوید که «مدت‌هاست از تغییرات در عربستان حمایت کرده و به دنبال تغییر جهت‌گیری اما نه گسست روابط با یک شریک راهبردی دیرینه» است.

«بایدن» گفت «هدف از این سفر تقویت شراکت آمریکا و عربستان بر اساس منافع و مسئولیت‌های متقابل و در عین حال پایبند به ارزش‌های بنیادی آمریکایی است.»

وی مدعی است «می‌دانم که افراد زیادی با تصمیم من برای سفر به عربستان مخالف هستند. دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر روشن و دیرپای است و آزادی‌های اساسی همیشه در دستور کار قرار دارد، همانطور که در این سفر نیز مانند اسرائیل و کرانه باختری خواهد بود.»

نکته قابل توجه این است که نوشته بایدن در بخش نظرات واشنگتن پست منتشر شد که «جمال خاشقجی»، نویسنده آن توسط عوامل سعودی در سال 2018 به قتل رسید.

در مورد آن موضوع، «بایدن» مدعی است که با تحریم‌هایی علیه نیروهای سعودی که در قتل شرکت داشتند، پاسخ داده و برای هر کسی که مخالفان را در خارج از کشور آزار می‌دهد، تعداد زیادی ممنوعیت روادید صادر کرده است.

 رئیس جمهور آمریکا همچنین می‌گوید یک گزارش اطلاعاتی را منتشر کرده که می‌گوید «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، عملیاتی را که منجر به قتل خاشقجی شد، تایید کرده است.

انتظار می‌رود که «بایدن» در این سفر با ولیعهد عربستان نیز دیدار کند.

«بوستون گلوب» در سرمقاله خود می‌نویسد «برای بایدن این سفر شرم‌آور است در حالی که جهان شاهد دست دادن او با ولیعهد قاتل در خاک عربستان است. او باید به سعودی‌ها بگوید که دیگر بدترین نقض حقوق بشر آنها را نادیده نخواهد گرفت.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *