رویکرد مبهم بایدن در قبال وضعیت حقوق بشر در عربستان

11:01 - 21 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۴۰۱۱
دسته بندی: حقوق بشر
سفر پیش روی جو بایدن به عربستان سعودی آشکارا نادیده گرفتن وعده‌های وی در دوره انتخابات در قبال این کشور به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، پیش از سفر خود به خاورمیانه، مقاله‌ای را در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرده و از سفر پیش روی خود به عربستان دفاع کرد.

به گزارش « cato»، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از عربستان برای قیمت نفت کمک بخواهد و در ازای آن، احتمالا فروش تسلیحات تهاجمی به ریاض را که در اوایل دولت خود متوقف کرده بود، از سر بگیرد؛ اما واقعیت این است که چنین تصمیمی پرهزینه خواهد بود.

«بایدن» مدعی است که رویکرد سخت‌گیرانه‌اش در قبال عربستان سعودی را حفظ کرده است؛ می‌توان تصور کرد که اگر این سرسختی ادعایی کارساز باشد، آمریکا رژیمی از نظر دیپلماتیک قابل اعتمادتر را خواهد دید که حتی به حقوق بشر و آزادی‌های شخصی توجه تلویحی نشان می‌دهد.

اما عربستان در هر دو زمینه شکست خورده است؛ از نقطه نظر امنیتی، ریاض به دخالت خود در یمن ادامه می‌دهد.

دیدگاه‌های «بایدن» در مورد وضعیت حقوق بشر در عربستان به هیچ عنوان آشکار و شفاف نبوده است؛ رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند، در قبال نقض حقوق بشر در عربستان سکوت اختیار کرده است.

اگر حقوق بشر در این کشور بهبود یافته باشد، شاید استراتژی «بایدن» کارساز باشد اما نکته اینجاست که اینگونه نیست و وضعیت به هیچ عنوان تغییر نکرده است.

بین سال‌های 2010 تا 2019، شاخص آزادی بشر نشان می‌دهد که رتبه آزادی انسان در عربستان پنج پله کاهش یافته است.

موضوع بدتر این است که یکی از امتیازات «بایدن»، از سرگیری فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی خواهد بود؛ ریاض از سال 2009، از سلاح‌های آمریکایی برای هدف قرار دادن و کشتن غیرنظامیان بیگناه یمنی استفاده کرده است.

اطلاعات پروژه داده‌های زمان و مکان درگیری‌های مسلحانه نشان می‌دهد که آمریکا از سال 2009 ائتلاف سعودی را در یمن مسلح کرده است و هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی در آن دیده نمی‌شود.

آمریکا به آموزش ائتلاف سعودی در مورد نحوه استفاده از تسلیحات آمریکایی ادامه می‌دهد؛ آمریکا با دستکم 80 درصد از اسکادران‌های هوایی عربستان در یمن در رزمایش‌های مشترک شرکت کرده است. بدتر این که دستکم چهار مورد از این آموزش‌ها در خاک آمریکا انجام شده است.

واشنگتن از سال 2009 مقادیر حیرت‌انگیز تسلیحات را به عربستان سعودی تحویل داده است که بیش از 23 میلیارد دلار ارزش آنهاست و کنگره ارزش آنها را 140 میلیارد دلار اعلام کرده است.

در اصل، از زمانی که جنگ یمن در هفت سال پیش آغاز شد، آمریکا برای ریاض سلاح می‌فرستد تا از آن استفاده کند، پایان درگیری‌های جاری در هیچ کجا قابل مشاهده نیست، و آزادی انسانی عربستان سعودی بهتر از زمان آغاز درگیری نیست.

مماشات با عربستان سعودی استراتژی بازنده‌ای است که تنها واشنگتن را مجبور می‌کند تا در جنگی که به نفع این کشور نیست و در عین حال از یک رژیم سرکوبگر و خودکامه حمایت می‌کند، وارد شود.

در سال 2017، عربستان هنگام بازدید «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، از این کشور به معنای واقعی کلمه فرش قرمز پهن کرد؛ باید پرسید که آیا «بایدن» نیز از همین شیوه برخوردار خواهد شد.

 «بایدن» به جای درس گرفتن از تاریخ، متقاعد شده که سیاست‌های دولت «باراک اوباما و دونالد ترامپ» سرانجام کارساز خواهد بود؛ وی  به‌ جای اینکه «سیاست چک سفید» را معکوس کند، نگرش نسبت به عربستان سعودی را با همان گستاخی پیشینیان خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جو بایدن عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *