بومیان آمریکا؛ مهمانانی ناخوانده در سرزمین مادری

12:20 - 19 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۰۳۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان آمریکایی در پی تعدی‌های متعدد به حقوق و اراضیشان به مهمانانی در سرزمین مادری خود تبدیل شده اند.

خبرگزاری میزان – سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان برای دیدن «نیویورک» به این شهر سفر می‌کنند؛ اما نمی‌دانند که از «فیلادلفیا» در ایالت «پنسیلوانیا» تا «نیویورک سیتی» در ایالت «نیویورک»، اراضی و سرزمین به زور تصرف شده بومیان آمریکایی است.

به گزارش «هافینگتن پست»، قبایل و ملت‌های بومی در آمریکا با طاعون‌های جنگ و معاهدات استثمارگرانه از اراضی خود بیرون رانده شدند.

آن‌ها اکنون، مهمانانی در سرزمین مادری خود محسوب می‌شوند.

«نیویورک» مهم ترین شهری است که بومیان آمریکایی تاریخ کهنی در آن دارند؛ از سال 1524 زمانی که «جیووانی دا ورازانوا» وارد بندر نیویورک شد، بومیان ساکن این شهر معاهدات استعماری متعددی را ناچارا امضا کردند.

از توافق چند «گیلدری» با هلندی‌ها بر سر «منهتن» که در نهایت به حذف کامل بومیان از این منطقه منجر شد تا معاهده 1778 به عنوان نخستین توافق آمریکا با بومیان بر سر اعطای کرسی کنگره به بومیان  به ازای اتحاد با آمریکا، همگی دست به دست هم دادند تا زندگی بومیان آمریکا با چالش‌های مهمی در آینده مواجه شود.

استعمارگران هلندی از هیچ جنایتی در قبال بومیان خودداری نکردند؛ جداکردن نوزادان از مادران و تکه تکه کردن آن‌ها و انداختنشان به آب یا در آتش با هدف تلاش مرگبار پدر و مادر برای نجات آن‌ها تنها بخشی از وقایع مستند علیه بومیان آمریکاست.

آن‌ها به ناچار برای ادامه بقا در مقابل حملات استعمارگران و کشور تازه تاسیس آمریکا، گام به گام از اراضی خود عقب رفتند تا به مرزهای آمریکا و کانادا رسیدند؛ تا در نهایت در سرزمین‌های یخ زده توانستند شعله زندگی خود را روشن نگه دارند.

بومیان آمریکایی که از اثرات اجتماعی ناشی از جنگ‌ها، جابجایی‌های اجباری، مدارس شبانه روزی فاجعه بار و تصرف غیرقانونی اراضیشان رنج می‌برند، اکنون با موانع مالی برای خرید زمین مواجه هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *