فشار آمریکا بر کانادا برای تضییع حقوق انرژی بومیان

11:07 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۲۶۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی‌های جدید نشان دهنده اعمال فشار آمریکا بر کانادا برای اعمال محدودیت‌ها بر جوامع بومی این کشور است.

خبرگزاری میزان – اسناد استراتژیک اخیرا بازبینی شده نشان می‌دهند که ائتلافی در آمریکا سال‌هاست که بر دولت کانادا برای تضییع حقوق انرژی جوامع بومی در اراضی خودشان فشار وارد کرده است.

به گزارش «گاردین»، بررسی اسناد استراتژیک نشان می‌دهد که یک شرکت آمریکایی دارای اندیشکده مستقر در «اتاوا» با نام « MLI»، پایتخت کانادا که روابط نزدیکی با سیاستمداران و تولیدکنندگان نفت و گاز دارد، در گزارش‌های سال‌های 2018 و 2020 خود اعلام کرد که توانسته است دولت کانادا را از حمایت از اعلامیه سازمان ملل مبنی بر تضمین مشارکت بیشتر جوامع بومی منصرف کند.

دولت کانادا بیش از یک دهه پیش اعلامیه مذکور را تایید کرد؛ اگرچه پارلمان کانادا در نهایت قانونی برای اجرای اعلامیه سازمان ملل در سال 2021 نصویب کرد اما به باور ناظران دولت کانادا تاکنون پیشرفت کمی برای پیشبرد آن داشته است.

دلیل مخالفت آمریکایی‌ها با اعلامیه سازمان ملل، تایید حاکمیت بومیان بر سرزمین‌های تحت کنترل هزاران ساله آن‌هاست.

مدیر اجرایی اندیشکده سیاست عمومی بومی مستقر در «تورنتو» با نام « Yellowhead»، چنین اقدامی را شکلی از امپریالیسم می‌داند که بومیان کانادایی سال‌هاست با آن سر و کار دارند.

« MLI» که دارای 500 اندیشکده همکار از جمله «کاتو» و «هریتیج» است، تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر دیدگاه‌های سیاستمداران جمهوریخواه در آمریکا دارد و کمک‌های مالی هنگفتی از شرکت‌های نفتی مانند «اکسون موبیل» دریافت می‌کند.

شرکت مذکور از ارائه پاسخ به پرسش‌ها در این زمینه خودداری کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *