استانداردهای دوگانه آمریکا و جنایات جنگی در افغانستان

11:53 - 15 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۷۳۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا همواره از هرگونه تحقیق و درباره جنایت‌های جنگی خود در کشورهای دیگر جلوگیری کرده است.

خبرگزاری میزان - پس از خروج آمریکا از افغانستان، بخش قابل توجهی از پوشش رسانه‌ای و بحث‌های سیاسی بر هزینه‌های اقتصادی فاحش جنگ متمرکز بودند.

پس از نزدیک به 20 سال مداخله نظامی، تخمین زده می‌شود که آمریکا بیش از دو تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده است اما با این حال، این هزینه اقتصادی در مقایسه با هزینه انسانی جنگ در افغانستان بسیار ناچیز است.

برآوردها نشان می‌دهند که تا آوریل 2021، بیش از 71 هزار غیرنظامی بی گناه افغانستانی و پاکستانی در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند.

در واقع، با وجود ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه تنها «تروریست‌ها و گروه‌های شبه نظامی» را هدف قرار می‌دهد اما بسیاری از قربانیان جنایات تحت سرکردگی آمریکا غیرنظامیان بیگناه بودند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال 2017، آمریکا مقررات خود را در مورد حملات هوایی کاهش داد و منجر به افزایش 330 درصدی تعداد قربانیان غیرنظامی شد.

تعداد زیادی از غیرنظامیان بیگناه کشته شده در طول دخالت آمریکا در افغانستان سؤالات مهمی را در مورد اقتدار حقوق بین‌الملل در رابطه با اقدامات جنگی ایجاد می‌کند.

کنوانسیون‌های لاهه و ژنو در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم یک درک مشترک بین‌المللی از آنچه که یک اقدام نادرست جنگی است، ارائه کردند.

کنوانسیون‌های لاهه در سال‌های 1899 و 1907 اولین معاهدات «چند جانبه» یا چند دولتی بودند که برای رسیدگی به اجرای صحیح جنگ ایجاد شدند و دو طرف متخاصم را از درگیر شدن در ابزارها و روش‌های غیرانسانی در طول جنگ منع کردند.

همه کشورها، صرفنظر از اینکه «خود معاهدات را تصویب کرده باشند» یا نه، ملزم به رعایت این قوانین هستند.

اقدامات در افغانستان با وجود تصویب هر دو کنوانسیون نشان می‌‍دهد که آمریکا در طول جنگ در افغانستان بارها  کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرد.

به عنوان مثال، در سال 2021، آمریکا به حمله هواپیمای بدون سرنشین اعتراف کرد که «به اشتباه» 10 غیرنظامی افغانستانی، از جمله یک امدادگر و هفت کودک را کشته است.

با این حال، زمانی که این حمله برای اولین بار گزارش شد، آمریکا هر گونه ادعای انجام نادرست را رد کرد و ادعا کرد که این حمله یک «حمله درست» است که یک خودروی «مشکوک» را هدف قرار می‌دهد.

این حمله متأسفانه، یک مورد مجزا نیست؛ حملات مرگبار بسیاری، در خانه‌های بدون دفاع و محله‌های پرجمعیت، در طول جنگ در افغانستان روی داد. به عنوان مثال، در سال 2008، یک حمله هوایی «علیه یک هدف» باعث کشته شدن 47 غیرنظامی شد که برای شرکت در مراسم عروسی در ولایت ننگرهار افغانستان سفر می‌کردند.

شیوه رسمی مجازات مرتکبین جنایات جنگی بین‌المللی از طریق دادگاه کیفری بین المللی (ICC) است؛ با این حال، به وضوح روند اینگونه نبوده است. از زمان تصویب، دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل عدم رسیدگی به دعاوی مطرح شده علیه کشورهایی مانند آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

این انتقادها به ویژه در مقایسه جنایات آمریکا در افغانستان با جنایاتی که توسط کشورهایی که در حال حاضر توسط دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان نقض قوانین بین‌المللی تحت تحقیق هستند، قابل مقایسه است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *