افشاگری جدید؛ شکنجه زندانیان با حضور رئیس سیا

14:43 - 14 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۸۰۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس پیشین سیا در یکی از زندان‌های مخفی این نهاد شاهد شکنجه زندانیان بوده است.

خبرگزاری میزان - «جینا هاسپل»، که در می 2018 به عنوان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تایید شد و تا سال 2021 این سمت را بر عهده داشت، برای اولین بار در سال 2002 بر سر نقش خود به عنوان رئیس یک سایت مخفی سیا در تایلند که به اصطلاح «تکنیک‌های تقویت شده بازجویی» نامیده می‎شود، بحث و جدل به راه انداخت.

اکنون گزارش‎های جدید حاکی از آن است که وی در یکی از مراکز مخفی سیا شاهد شکنجه شده زندانیان بوده است.

روزنامه «نیویورک تایمز»، گزارش داد که «هاسپل» به عنوان نخستین زن رئیس سیا، شاهد شکنجه یک زندانی و از جمله «غرق مصنوعی» بوده است.

این سایت‌های مخفی که تحت کنترل سیا قرار دارند، توسط دولت آمریکا در «جنگ علیه تروریسم» برای بازداشت افراد و بازجویی از آنها استفاده می‌شوند.

این افشاگری در یک در جریان یک جلسه استماع در خلیج «گوانتانامو»، کوبا، در ماه می منتشر شد.

در این جلسه استماع، «جیمز ای میشل» به اصطلاح «روانشناس» که به ابداع و اجرای انواع روش‌های برنامه بازجویی و شکنجه از جمله غرق مصنوعی کمک کرده، در رابطه با وقایعی که در اواخر سال 2002 رخ داده، شهادت داد.

«میشل» فاش کرد که همراه با «جان بروس جسن»، یکی دیگر از بازجویان سیا، یک زندانی سعودی به نام «عبدالرحیم النشیری» را در یک سایت مخفی سیا در تایلند تحت شکنجه و غرق مصنوعی قرار دادند.

«النشیری» متهم به طراحی بمباران ناوشکن نیروی دریایی «کول» آمریکا در سال 2000 است که 17 ملوان آمریکایی در این حمله جان خود را از دست دادند.

رئیس این مرکز مخفی سیا در تایلند که از روش شکنجه غرق مصنوعی در آن استفاده می‌شده، در آن زمان «جینا هاسپل» بوده است؛ «میشل» در جلسه استماع خود از «هاسپل» با نام «زولو ناین آلفا» نام برده که در اصل نام رمزی است که در دادگاه برای «جینا هاسپل» استفاده می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *