شکایت زندانی گوانتانامو از آمریکا به دلیل حبس فراتر از موعد آزادی

17:24 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۸۸۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یکی از زندانیان زندان گوانتانامو از دولت آمریکا به دلیل ادامه حبس فراتر از موعد آزادی شکایت کرد.

خبرگزاری میزان - یک زندانی «گوانتانامو» که مدت 10 سال حبس خود را در این زندان بدنام به پایان رساند، شکایتی علیه آمریکا به دلیل نگه داشتن او در بازداشت ماه‌ها پس از آزادی برنامه‌ریزی شده ‌اش، تنظیم کرده است.

به گزارش «میدل ایست آی»، وکلای «مجید خان» در این شکایت که در دادگاه فدرال آمریکا تنظیم شده، اعلام کردند که دولت آمریکا اقدامی برای آزادی وی انجام نداده است.

قرار بود «مجید خان» در یکم ماه مارس از زندان آزاد شود اما همچنان در زندان به سر می‎برد.

«خان»، 41 ساله، اولین زندانی سابق شبکه زندان‌های مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در خارج از این کشور است که درباره شکنجه شدن در این زندان‌ها اظهاراتی را مطرح کرده است.

او هدف غرق مصنوعی و آزار جنسی قرار گرفته، برای مدت طولانی برهنه از سقف آویزان شده و روزها در معرض محرومیت از خواب قرار داشته است.

او پس از دستگیری در سال 2003، قبل از اینکه در سال 2006 برای محاکمه به زندان «گوانتانامو» فرستاده شود، به تعدادی از زندان‌های مخفی سیا منتقل شد. در سال 2012، او به اتهاماتی از جمله توطئه، قتل و حمایت مادی از تروریسم اعتراف کرد.

با وجود وعده «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر بستن زندان گوانتانامو، اما ادامه حبس «مجید خان» نشان از فعالیت این زندان و حضور 30 زندانی در آن است.

«اسکات روهم»، مدیر مرکز قربانیان شکنجه (CVT)، در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید «وضعیت مجید خان نمونه کاملی از پوچی بی‌رحمانه گوانتانامو است؛ مجید خان مجازات خود را پذیرفت و دوران حبس خود را سپری کرد، اما اکنون بدتر از گذشته است زیرا نه تنها او هنوز در زندان به سر می‌‎برد، بلکه برخی در دولت آمریکا نیز ظاهرا فکر می‎کنند که چنین نیست.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *