روایتی جدید از شکنجه زندانیان در گوانتانامو/از غرق مصنوعی تا برهنه کردن زندانیان

5:15 - 11 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۲۹۹۶
روایت‌های جدید نشان می‎دهند که شکنجه زندانیان گوانتانامو از سوی آمریکا با اهداف متفاوتی اجرا شده است.

درخواست‌ها برای انتشار گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه «ابوزبیده»، یکی از زندانیان زندان «گوانتانامو» افزایش یافته است.

به گزارش «گاردین»، این درخواست‌ها با هدف مقابله با این دیدگاه بسیاری از آمریکایی‎هاست که شکنجه ابزاری موثر به شمار می‌رود.

 

روایتی از شکنجه یندانیان توسط سیا در گوانتانامو

 

روز ۶ اکتبر گذشته، ۹ قاضی دادگاه عالی آمریکا برای استماع استدلالات در مورد اختلاف بین دولت واشنگتن و «ابو زبیده»، یک زندانی گوانتانامو که بدون هیچگونه اتهامی ۲۰ سال گذشته را در این زندان به سر برده، وارد دادگاه شدند.

یک وکیل دولتی آمریکا در این نشست سخنرانی کرد و با استدلال به «اسرار دولتی»، گفت که «ابو زبیده» باید از تماس با دو پیمانکار سیا برای شهادت درباره بازجویی‌های وحشیانه‌ای که او را در یک سایت مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در لهستان هدف قرار دادند، منع شود.

دقایقی پس از سخنان افتتاحیه، «امی بارت»، یکی از قضات جناح راست که توسط «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا به دادگاه منصوب شده بود، صحبت‌های وکیل را قطع کرد.

«بارت»، می‌خواست بداند اگر پیمانکاران در مقابل دادگاه داخلی آمریکا در مورد اینکه چگونه «زبیده» را دستکم ۸۳ بار غرق مصنوعی کردند، او را به دیوار زده‎اند، از دستانش از میله‌های سلول آویزان کرده و او را برهنه در جعبه‌ای به اندازه تابوت به مدت ۲۶۶ ساعت نگه داشتند، دولت آمریکا چه خواهد کرد.

 

روایتی از شکنجه یندانیان توسط سیا در گوانتانامو

 

«گاردین»، در گزارش خود می‌نویسد «آن‌ها یک زندانی به نام ابوزبیده را گرفتند و او را خوکچه هندی آزمایشی خود کردند؛ آن‌ها بر پشت زبیده عمارت کاملی از شکنجه ساختند؛ تکنیک‌های بازجویی پیشرفته که به نوبه خود بر کوهی از دروغ بنا شد؛ هنگامی که بدترین شکنجه به پایان رسید، سیا برای در امان ماندن از تعقیب احتمالی اصرار داشت که زبیده تا پایان عمر خود در انزوا و بی ارتباط باقی بماند.»

«مارک دنبو»، وکیل اصلی «ابو زبیده»، به «گاردین»، گفت «برنامه شکنجه فقط برای یک نفر طراحی شده بود - آن‌ها نامی برای او گذاشتند و نام آن ابو زبیده بود؛ بعد از شکنجه، خواستند که او را برای همیشه بی‌خبر نگه دارند تا هرگز داستانش گفته نشود؛ از آن لحظه تنها افرادی که با او صحبت کرده‎اند، شکنجه‌گران، زندانبانان و وکلای او از جمله من هستیم.»

 

روایتی از شکنجه یندانیان توسط سیا در گوانتانامو

۲۰ سال پس از اینکه «ابو زبیده» را بار‌ها غرق مصنوعی کردند، او را از دیوار آویزان کردند، محرومیت از خواب، سیلی زدن به صورت، زنجیر کردن در موقعیت‌های استرس دردناک، برهنه شدن و سر و صدای کرکننده‌ای که علیه او اعمال شد، شرح حالش هنوز به طور کامل بیان نشده است.

 

روایتی از شکنجه یندانیان توسط سیا در گوانتانامو

 

در سال ۲۰۱۴، کمیته اطلاعاتی سنا یک گزارشی ۵۰۰ صفحه‌ای از تحقیقات هفت ساله خود در مورد برنامه شکنجه او منتشر کرد که جنجال‌هایی را در سراسر جهان ایجاد کرد.

امتناع مداوم از انتشار گزارش کامل سنا درباره شکنجه «ابوزبیده»، سیاهچاله‌ای را در مرکز یکی از شرم آورترین قسمت‌های تاریخ آمریکا باقی گذاشته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *