رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیستم زندان‌های آمریکا در مسیر غیر انسانی تر شدن

10:28 - 17 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۰۹۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اگرچه ازدحام جمعیت در زندان‌های آمریکا کمتر شده است اما وضعیت در سیستم زندان‌های این کشور در مسیر وخامت است.

خبرگزاری میزان – شرایط زندان‌های آمریکا که قبل از شیوع کرونا با کلمه «وحشتناک» توصیف می‌شد، اکنون در وضعیتی «غیرانسانی تر» از همیشه قرار دارد.

به گزارش «اکونومیست»، زندان‌های آمریکا که پیش از شیوع کرونا در وضعیت وحشتناکی قرار داشتند با شیوع این بیماری و تبدیل شدن به کانون‌های اصلی ابتلا در آمریکا در مسیر غیرانسانی تر شدن قرار گرفتند.

دهه‌هاست که زندان‌های آمریکا فرسوده، شلوغ و بیهوده بوده‎اند؛ حبس طولانی مدت زندانیان در سلول‌ها، دسترسی محدود به سرویس بهداشتی، عدم دسترسی به تماس تلفنی، ... شرایط تقریبا مشترک در زندان‌های آمریکا بود.

گذشته از این مشکلات، در برخی از ایالت‌ها، مانند زندان‌های «آلاباما» تجاوز جنسی، قتل و قاچاق مواد مخدر رایج است.

در یک نمونه دیگر، زندان زنان «لوگان» در ایالت «ایلینویز» ساختمانی قدیمی است که آشپزخانه‌هایش پر از جانوران است؛ سقف‌ها در حال فروریختن هستند؛ سیستم لوله کشی خراب و سرویس‌های بهداشتی عمدتا خارج از استفاده اند؛ حیواناتی مانند راکون‌ها با زندانیان در سلول‌ها زندگی می‌کنند؛ ...

شیوع کرونا، این سیستم را به فروپاشی نزدیک تر کرده است؛ به گفته سناتور دموکرات ایالت «جورجیا»، «شرایط غیرانسانی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های آمریکا در تمام سطوح دولتی، فدرال، ایالتی و محلی حاکم است؛ حتی با فروکش کردن کرونا، کمبود مزمن کارکنان نشان می‌دهد که شرایط ممکن است چندان بهبود نیابد.»

بر اساس داده‌های وزارت دادگستری، در سال 2018 تعداد مرگ و میر در زندان‌های ایالتی به بالاترین سطح از زمان شروع ثبت در سال 2001 رسیده است.

اگرچه بیماری دلیل اکثریت قریب به اتفاق این مرگ و میرها را تشکیل می‌دهد، قتل و خودکشی نیز رکوردهایی را به ثبت رسانده است.

داده‌های اولیه برای سال 2020 نشان می‌دهد که مرگ و میر در زندان‌های ایالتی و فدرال نسبت به سال 2019 تا 46 درصد افزایش یافته است که با توجه به سرعت گسترش کرونا در زندان‌ها، جای تعجب نیست.

احتمالا خشونت نیز افزایش یافته است، اما تشخیص آن سخت است؛ زیرا سیستم زندان‌های ایالتی اغلب اطلاعاتی در مورد آن منتشر نمی‌کنند؛ وضعیت در زندان‌های محلی که محل حبس مظنونین در انتظار محاکمه اند، حتی بدتر است.

در واقع، شواهد تکه تکه هستند؛ یک زندان در سنت لوئیس سال گذشته چهار شورش داشت؛ زیرا زندانیان به تاخیر در جلسات دادگاه اعتراض کردند.

با وجود کاهش جمعیت در زندان‌های ایالتی و فدرال آمریکا نمی‌توان گفت تعداد زندانیان کاهش یافته است؛ زیرا بسیاری از زندانیان در زندان‌های محلی دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

با وجود فروکش کردن شیوع کرونا در زندان‌های آمریکا، امیدی به کاهش تعداد زندانیان در پی از سر گرفته شدن محاکمات هیئت منصفه نیست.

شمار افسران زندان‌ها کاهش یافته و نزدیک به دو سوم موقعیت‌های شغلی در زندان‌های فدرال خالی مانده‎اند؛ یک گروه حقوق بشری شمار موقعیت‌های شغلی خالی در زندان ها را 70 درصد می‌داند.

آمریکا بیش از هر سیستم عدالت کیفری دیگری افراد را زندانی می‌کند و سهم سیاهپوستان و آسیایی تبارها در این میان بالاست؛ در سال 2018 از هر 45 مرد سیاهپوست یک نفر در زندان بود و تعداد بیشتری هنوز در زندان هستند.

شرایط بد تنها نقض فاحش حقوق بشر نیست؛ این شرایط زندان را کم اثر نیز می‌کند.

براساس تحقیق وزارت دادگستری در سال 2018 از هر شش نفری که از زندان‌های دولتی آزاد شده بودند، پنج نفر در طی 9 سال دوباره دستگیر شدند.

این واقعیت که زندانیان آمریکایی با دسترسی محدود به آموزش یا درمان بهداشت روانی، در مکانی که سوء مصرف مواد مخدر و گروه‌های تبهکاری در آن زیاد است، جمع می‌شوند، مطمئناً بخشی از دلیل است.

بدتر شدن شرایط در زندان‌های آمریکابه احتمال زیاد منجر به تخلفات مجدد بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *