رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وضعیت مبهم پناهجویان افغانستانی در آمریکا

13:49 - 10 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۲۸۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت پناهجویان افغانستانی در آمریکا در پی بی توجهی دولت و کنگره این کشور پس از گذشت چند ماه همچنان مبهم است.

خبرگزاری میزان – در بهترین حالت ناکامی و در واقع بینانه ترین حالت، عدم اراده دولت آمریکا در تعیین وضعیت پناهجویان افغانستانی، زندگی پناهجویان افغانستانی را با چالش‌های مهمی مواجه کرده است.

از 76 هزار افغانستانی که از آگوست 2021 به عنوان پناهجو وارد آمریکا شدند، حدود 36 هزار و 500 نفر در چارچوب قوانین بشردوستانه وارد این کشور شدند و بقیه ویزای مهاجرتی ویژه دارند؛ یعنی این که مدت حضور آنان در آمریکا محدود بوده و احتمال تمدید حضورشان نامشخص است.

هر دو دسته پناهجویان افغانستانی در وضعیت مبهمی به سر می‌برند و برای طی فرآیند تثبیت موقعیت خود به مدارک و زمانی طولانی نیاز دارند؛ چیزهایی که پناهجویان افغانستانی از آن برخوردار نیستند.

 «واشنگتن پست» در گزارش جدیدی از وضعیت مبهم پناهجویان افغانستانی در آمریکا انتقاد کرده و دولت و کنگره این کشور را مسئول این وضعیت خوانده است.

در گزارش مذکور به مخالفت جمهوریخواهان با تعیین تکلیف وضعیت پناهجویان افغانستانی به موازات عملکرد نادرست دولت «جو بایدن» اشاره شده و از آن به عنوان دلیل اصلی رها شدن پناهجویان افغانستانی در بلاتکلیفی منجر شده است.

این گزارش تاکید می‌کند که پناهجویان بی گناه افغانستانی نباید بهای اشتباه‌های آمریکا را بپردازند.

موضوع وضعیت مبهم پناهجویان افغانستانی در آمریکا، موضوعیست که در حدود نه ماه گذشته بحثی جدی در بررسی عملکرد دولت آمریکا در بحث مهاجرت بوده است.

«میلیتاری» در گزارشی در اوایل ماه میلادی جاری تاکید کرد که گرفتار شدن آمریکا در بحران اوکراین به عنوان جنگ جدید در اروپا سبب شده تا وضعیت مبهم پناهجویان افغانستانی در آمریکا بیش از پیش مبهم شود.

آخرین آمار منتشر شده در ماه گذشته از کاهش 91 درصدی صدور ویزا برای پناهجویان افغانستانی حکایت دارد؛ این کاهش بزرگ در حالی رخ می‌دهد که تعداد درخواست‌های ویزای در دست بررسی در رقم 16 هزار و 500 مورد ثابت مانده است.

ضمن این که زمان پردازش درخواست ویزا نیز از 435 روز به 743 روز افزایش یافت.

نکته قابل تامل این که دولت «بایدن» همزمان برنامه پذیرش 100 هزار پناهجوی اوکراینی را اعلام کرده است. این امر سبب شده تا پناهجویان افغانستانی احساس کنند که کاملا فراموش شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن تایید «شرایط بسیار دشوار» دریافت ویزای برای پناهجویان افغانستانی گفت که هیچ راه حل آماده ای وجود ندارد.

«آسوشیتدپرس» نیز وضعیت بلاتکلیف، اضطراب و عدم اطمینان بیش از 78 هزار پناهجوی افغانستانی را توصیف کرد که در پی پایان طولانی ترین جنگ خارجی آمریکا وارد این کشور شدند.

براساس گزارش مذکور، برخی از پناهجویان هنوز نتوانسته اند افراد خانواده شان را نزد خود بیاورند و با چالش‌های متعددی مانند یافتن شغل، طی بوروکراسی‌های دولتی و یادگیری زبان انگلیسی مواجه هستند.

ضمن این که فرآیند زمان بر و دشوار درخواست پناهجویی معمولا نیازمند وکیل مهاجرت با هزینه هزاران دلاری است که در دسترس پناهجویان افغانستانی نیست.

گزارش «هیل» از سوءمدیریت مستمر و تاخیر مداوم دولت «بایدن» در رسیدگی به پرونده‌های درخواست ویزای پناهجویان افغانستان، به خشم گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان اشاره کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *