وضعیت بحرانی پناهجویان افغانستانی در مرزهای آمریکا و اروپا

15:29 - 20 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۹۳۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان افغانستانی در مسیر رسیدن به کشورهای اروپایی و حتی بعد از ورود به این کشورها با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – از حدود یک سال پیش و خروج آشفته نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان حدود 300 هزار افغانستانی برای ورود به کشورهای اروپایی اقدام کرده‌اند.

برخی از این پناهجویان افغانستانی در گفت‎وگو با رسانه‌ها روایت‌های دردناکی را از وضعیت خود بازگو کرده‌اند.

این پناهجویان برای رسیدن به اروپا در یک سفر طولانی و خطرناک کشور خود را ترک کرده‌اند؛ همچنین پناهگاه‌های آسیب پذیر، به ویژه برای زنانی که به تنهایی سفر می‌کنند بسیار خطرناک است و آنها هدف باندهای تبهکار در طول مسیر قرار می‌گیرند.

پناهجویانی که به آمریکا سفر کرده‌اند نیز با بحران‌های مشابهی مواجه هستند و درخواست پناهجویی بسیاری از آنها در آمریکا رد شده است.

از زمان خروج آمریکا از افغانستان در ماه آگوست 2021، وزارت امنیت داخلی این کشور می‌گوید که بیش از 80 هزار پناهجوی افغانستانی به این کشور وارد شده‌اند.

آزادی مشروط بشردوستانه به افغانستانی‌ها اجازه می‌دهد تا به مدت دو سال در آمریکا زندگی و کار کنند، اما راه روشنی برای اقامت دائم به آنها ارائه نمی‌دهد؛ به این ترتیب، با برنامه‌هایی مانند ویزای مهاجرت ویژه (SIV) برای افغانستانی‌هایی که با دولت آمریکا همکاری کردند، متفاوت است.

اما برنامه‌های آمریکا با عقب ماندگی‌ها و زمان پردازش طولانی مواجه هستند؛ پیمایش در سیستم مهاجرت آمریکا مستلزم کمک گرفتن از وکلای مهاجرت است که برای پناهجویان پیچیده و گران قیمت است.

با این وجود شکست این طرح‌های مهاجرتی می‌تواند به بلاتکلیفی هزاران پناهجوی افغانستانی در آمریکا منجر شود.

در حالی که آمریکا در سال گذشته ده‌ها هزار پناهجوی افغانستانی را از این کشور خارج کرد اما بسیاری از آنها موفق به خروج نشدند و مسیر ورود آنها به آمریکا به طور فزاینده‌ای متزلزل به نظر می‌رسد.

طبق آمار خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا (USCIS) از جولای 2021، نزدیک به 50 هزار افغانستانی دیگر برای آزادی مشروط بشردوستانه درخواست داده‌اند، اما تا این ماه، تنها درخواست 410 نفر از این پناهجویان پذیرفته شده‌ است.

اکثریت این افراد هنوز برای درخواست‌های خود پاسخی دریافت نکرده‌اند و اداره خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا می‌گوید که حدود 70 درصد از این متقاضیان در افغانستان هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *